Annons

Erfarenheter av Olympus E-1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag ansluter mig med mina kommentarer och erfarenheter av Olympus E1.

Jag letade efter en digital systemkamera då jag behöver den för min huvudsakliga bisyssla - motorsportjournalistik, där en hel del fotojobb ingår. Läste bl a följande recension på http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/page23.asp och frågade en bekant som jag träffat på flera race och bad om tips och synpunkter. När det framkom att ingen kamera kunde matcha storlek, väderskyddet samt prestanda på zoom och seriell fotografering till det priset, jag köpte 14-50 och 50-200, så var det inte mycket att snacka om. Allt tal om att detta ska vara en dålig kamera för att det finns åsikter om bildkvalitén vid 800 ASA är bara trams. Det är inte det som gör detta till en fantastisk kamera.

Från länken ovan:
"So what is a professional-level camera? By the strictest definition, any camera that produces saleable images is a pro camera, be it a Canon EOS-1Ds or a Diana toy camera. Your own personal definition will depend on your shooting style."

/Jan
 
Massa erfarenhet!

Hej! Här hittar du en massa erfarenhet. Det är OM-listans arkiv, och där diskuteras det en hel del om E-1. Särskilt hur bra OM-objektiven fungerar på E-1. Och hur bra de fungerar på EOS-kamerorna med för den delen.

/Johan
 
jajo skrev:
Phil Askey som du hänvisar till säger det - om än inlindat. Yep! Jag skjuter budbärare ;-)
/Jan
Jag tror inte han skulle rekommendera en kamera som han ansåg vara dålig.

"Recommended"

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/page22.asp

E-1 är en mycket bra kamera på många sätt (vilket jag tycker framgår även i Phils test/omdömen)..det trista är ju att utvecklingsmöjligheterna begränsas en hel del med en så pass liten sensor.

Vill man inte (någonsin) ha en större sensor...så varför inte köpa en E-1 :)

Phil skriver bl.a:

"As a photographic tool there is also no doubt that Olympus's design team deserve a pat on the back, the entire camera is designed extremely well and this is matched in the final build quality. In use it feels solid and reliable, it's also responsive enough "

Så jag tror inte han anser att kameran är dålig..tvärtom ;-)
 
Senast ändrad:
Varit borta från datorn ett tag och blev förvånad när jag såg utvecklingen på den här tråden i morse, hann inte skriva ngt då, men TACK för alla bra länkar och alla åsikter.Visste inte att detta var ett så hett ämne dock, ganska förvånad faktiskt.
Anledningen till att jag ville veta skillnaden i prestanda mellan d70 och e1 beror naturligtvis på att d70 är så pass mycket billigare så att om den svarar upp bra är det självklart att välja den men mina erfarenheter av olympus är så pass positiva och förtroendeingivande att jag, efter att ha tittat på e1 och tagit några provbilder i affären, innan d70 kommit ut, tyckte att det verkade vara den bästa kameran, mycket gedigen och otroligt bra bilder.....men jag vet faktiskt inte vad det blir nu, om e1 vore ngt billigare vore det klart, men får nog fundera ett tag till.
Men tack alla som bidragit med åsikter och fakta!
/daniel
 
Om du inte har så bråttom så kanske denna kan vara värd att vänta in, kommer förmodligen till hösten...
 
ja tanken har slagit mig, såg dock en prototyp i en monter på elmia, och en del reglage såg lte smäckiga ut, men det kan ju rättas till det var ju en prototyp. tror det kan bli en bra kamera.
Det är väl bara att inse att alla dessa första konsument spegelreflexer kommer att ´dras med vissa barnsjukdomar och att man borde vänta till modell 2 av något märke kommer, men det är iallafall jag för rastlös för.
daniel
 
10d är för mig inte en konsument kamera i första hand, det är för mig 300d som är canons första konsumentkamera. Men det beror ju på vilka referenser man har¨
mvh
daniel
 
Sant..men det gäller ju E-1 oxå (ej konsumentkamera).

Har inte märkt av några barnsjukdomar på vare sig D70 eller 300D iaf.
 
Ja det gör det, det är därför jag skrev att man borde vänta men att jag inte har tålamod..................otålig som man äe har fortfarande olympus c2100uz, en bra kamera men med begränsningar.
 
Om du vill ha så lite begränsningar som möjligt, så köp en kamera med större sensor.
 
På tal om begränsningar, de där D70 och 300D, klarar de av lite regnväder?
/Jan
 
sagan skrev:
De är inte byggda för att tåla regn, nej.
Men det finns ju paraply ;-)

Detta torde vara en lämplig slutpunkt för den här tråden.

Den som fortfarande är nyfiken på att höra en användares erfarenheter av E-1 får gärna kontakta mig personligen.

Johannes Leyman
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.