Annons

Era bästa teckensnitt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bodoni, javisst!
Men helst av allt caslon, fint skuren sliskigt vass och helt jävla kaxig - medföljer osx under namnet ´big caslon´. Gemena, bulkiga siffror och kontrastrik punktuation. "om än säjjer"

sen gillar jag ju allt annat mindre omodernt - typ saker från finland och grejs från nederländerna.
 
ture skrev:
En av mina favoriter som skärmtypsnitt är Vera-familjen från Bitstream. Den kan laddas ner från http://ftp.gnome.org/pub/GNOME/sources/ttf-bitstream-vera/ och användas på väldigt fria villkor.

För text på papper (på skärm funkar det nog inte så bra innan alla sitter med 5Mpx-skärmar) gillar jag Garamond skarpt. En fri version från URW kan laddas ner från http://www.artifex.com/downloads/.

(Kan tyvärr inte fixa bilder just nu, sitter vid mammas dator med lagom risig mjukvaruinstallation...)

Tack för den! Bitstream Vera Serif var skitsnygg!
 
Nedan är de snitt jag använder mig av oftast, i olika vikter. FF Din, Avant Garde och Helvetica är sällan fel.
 

Bilagor

  • fonts.jpg
    fonts.jpg
    27.2 KB · Visningar: 430
Måste säga att jag efter flera års jagande efter snygga typer numera mest använder Arial i olika versioner. Anledningen till att jag gör det är att det är väldigt enkelt och snygg samt väldigt läsbart. Sedan är det alltid kul att säga till någon "Vad tycker du om fonten? Snygg va'?" för man får alltid svaret "Ja! Vad är det för något?". Arial har blivit allt för stigamatiserat och förtjänar en upprättelse!
 
Clouseau skrev:
Måste säga att jag efter flera års jagande efter snygga typer numera mest använder Arial i olika versioner. Anledningen till att jag gör det är att det är väldigt enkelt och snygg samt väldigt läsbart. Sedan är det alltid kul att säga till någon "Vad tycker du om fonten? Snygg va'?" för man får alltid svaret "Ja! Vad är det för något?". Arial har blivit allt för stigamatiserat och förtjänar en upprättelse!

Jag håller med dig! Har själv varit en Arialist sedan länge... :)
Sans Serif favoriten är ju som sagt Trebuchet MS, men jag använder nog Arial mer.
 
Det finns en möjlighet att visa knasiga typsnitt på sin hemsida genom att inkludera typsnitten på sidan. Funktionen heter Embedded fonts eller nåt, vet inte om den stöds av alla läsare men med allra största säkerhet av 99,9995% av alla läsare (M$ IE).
 
Åsvik skrev:
Funktionen heter Embedded fonts eller nåt, vet inte om den stöds av alla läsare men med allra största säkerhet av 99,9995% av alla läsare (M$ IE).

Var inte så säker på det! Numera tror jag faktiskt inte att IE har 99,9995% av marknaden. Firefox används mer och mer runt om i stugorna.
 
Ett annat sätt att göra det på är att göra bilder, en för varje bokstav. Sedan mäter man bildernas bredd och gör en referensdatatabell för brädderna i javascript. Tillsammans med en javascriptfunction kan man sedan göra dynamiska texter lätt och bra som dessutom ser exakt lika dana ut i alla browsers.

Alltså:

En massa bilder med enstaka bokstäver på.
En tabell för bredderna på dessa bilder.
En javascriptfunktion som tar en sträng som inparameter och sedan skriver ut img-tags på sidan..

Värt att tänka på i detta fall är att man kan få pilla en del med brädderna för att spärra/knip skall bli så snyggt som möjligt. Positionerar man även alla bilderna som lager på sidan så kan man använda sig av genomskinliga gif:ar så att bokstäverna kan ligga ovanpå varandra...

Annars kan man bygga sin sida i flash... då ser det även lika dant ut för alla och där är det relativt enkelt att embedda fonter.

over and out...
 
Åsvik skrev:
av 99,9995% av alla läsare (M$ IE).
Oj, den siffran har jag inte sett nånstans, var har du fått den från?
Jag har läst mellan 50-95% beroende på vilken sida som kollar. Har verkligen fotosidan en sån snedvridning eller är det nån annan sida som du refererar till?
 
bEPH skrev:
Oj, den siffran har jag inte sett nånstans, var har du fått den från?
Jag har läst mellan 50-95% beroende på vilken sida som kollar. Har verkligen fotosidan en sån snedvridning eller är det nån annan sida som du refererar till?

Spelar det nån roll om det är 10 eller 50 eller 99,9998%?

Funkar det inte för alla är det bara att glömma bort helt... jag menar den 0.00001 procenten av besökarna som inte ser nån text på sidan kanske skulla ha blivit din största kund.

Jag har testat det där embed-skiten i IE 5.5 som skall stödja det men aldig fått det att fungera.
Mitt råd är:
Använd standardteckensnitt på webben. Vill du ha nått spaceigare så gör en bild av texten.
 
Jag håller helt med att om man har en proffesionell site med krav på kompabilitet etc. så ska man köra säkra grejer. Ska man då ha balla layouter så kanske flash eller nå liknande e att föredra. Jag ville bara påpeka att man KAN inkludera teckensnitt på sidan...

Vad det gäller kompabilitet mellan browsers så blir man ju galen när de agerar så pass olika som de faktiskt gör. Jag gillar Firefox som fan och ogillar IEs monopol men samtidigt så är det ju en välsignelse för programmerare och designers när de åtminstone återger sidorna på samma sätt.

Någon som känner till ett bra script för att få statistik på browsers så ska jag genast kolla min egen site...

Angående den där javarutinen med img taggar från strängar...finns det en demo??
 
Åsvik skrev:

Vad det gäller kompabilitet mellan browsers så blir man ju galen när de agerar så pass olika som de faktiskt gör. Jag gillar Firefox som fan och ogillar IEs monopol men samtidigt så är det ju en välsignelse för programmerare och designers när de åtminstone återger sidorna på samma sätt.

Jag hade inget emot andra browsers än IE innan jag började fösöka prgrammera mot dem. IE må vara i monopolsits och må även ha hamnat där på grund av sjukt idiotiska marknadskrafter. Men det man skall ge microsoft är iaf att dom är totalt outstanding vad det gäller dokumentationen av DHTML/Scriptimlementationen i deras webbläsare. Jag minns med plågor när jag försökte bygga en tabell som dynamiskt skulle kunna sorteras om samt att den skulle ha en egendesignad scrollbar.... document.layers säger det mesta *suck och stön*



Angående den där javarutinen med img taggar från strängar...finns det en demo??

Nope ingen färdig men jag kan skriva en lite snabbt om du vill... borde inte ta mer än en 20 minuter att få till *optimist*
 
Jag är inte bara bildmakare utan också grafisk formgivare vilket betyder att jag en massa fonter. Hela Adobe's sortiment plus hela Bitstream och Monotype i original vilket är viktigt när man gör jobb som skall gå till tidningar/tryckerier.
Men jag har naturligtvis några favoriter, och skall jag välja ut två så får det bli dom här:
 

Bilagor

  • fonter.jpg
    fonter.jpg
    13.1 KB · Visningar: 277
hmmm... Finns ju massor med andra ändamål att använda 'icke standard' typsnitt än på en webb-sida.

Men visst webbsidor bör man ju hålla sig till något av de standardtypsnitt som finns på de flesta operativsystem men var väl inte riktigt det som skaparen av tråden tänkte på. :))
 
Åsvik skrev:


Angående den där javarutinen med img taggar från strängar...finns det en demo??

Har skrivit ett enkelt script nu...
Maila mig så skickar jag över det, troligtvis blir det inte förens imorgon om du kan överleva tills dess... har ett tåg att passa...

Om det är fler som är intresserade så är det bara att maila mig genom "kontakta fotografen"-funktionen... glöm inte att skriva in er egen e-postadress annars blir det svårt att svara :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.