Annons

Era bästa teckensnitt!

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej. Det vore kul ifall ni delade med er av era favoritteckensnitt, även kallas "fonts" på engelska. Skicka gärna med en liten demo på hur teckensnittet ser ut. Själv gillar jag Myriad Pro Regular som följer med Photoshop.
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    1.3 KB · Visningar: 1,432
Jag har två favoriter.

Monotype Corsiva

Verdana

Dessvärre vet jag inte hur jag skall formatera texten i forumet.
 
när du skriver ett nytt foruminlägg så ser du precis ovanför "registrera svaret" ett litet fält där du kan bifoga en fil. Det är bara att trycka på bläddra. Kom ihåg att bilden max får vara 400x400 pixlar stor och som mest ta 60000 bytes men det är nog inte några problem med text.
 
Detta är vad jag gillar och även vad jag ser fotosidan med.
 

Bilagor

  • helv.png
    helv.png
    596 bytes · Visningar: 1,384
Finns ju många bra fonter att välja mellan men min erfarenhet säger att ju fler man har att välja mellan ju svårare blir valet.

De här tycker jag är roliga just nu:

Skrivstilen heter Edwardian Script ITC och den andra Futura Extra Black Condensed BT.
 

Bilagor

  • abso.jpg
    abso.jpg
    20.6 KB · Visningar: 2,447
Hej

sen kan man labba med mellanrummen melan resp tecken med ex style="letter-spacing:0.2em;". Kan bli läckert...

Mvh
Johan
 
Man ska dock ha klart för sig att alla läsare inte kan visa alla typsnitt som man kanske har i burken varför ett alt typsnitt bör definieras och att sidan stäms av mot denna....
 
jag... det kan vara snyggt med ovanliga teckensnitt men ofta ogörligt att använda eftersom de kräver en hel del utrymme om de endast kan återges som bilder. Detta naturligtvis förutsatt att man avser att visa sina bilder på en dator med tillhörande text, kanske distribuerad via nätet.

/Johan

Lasse H skrev:
vem har pratat om läsare?
 
julgus skrev:
Man ska dock ha klart för sig att alla läsare inte kan visa alla typsnitt som man kanske har i burken varför ett alt typsnitt bör definieras och att sidan stäms av mot denna....

Det kan även finnas upphovsrättsliga aspekter på typsnitt, ja tom. patent om man verkar i USA. Det kan alltså i värsta fall vara ett lagbrott att se typsnittet i fråga utan licens - en licens som kanske inte ges till alla som skriver programmen, allt i kundinlåsningens heliga syfte.

Det är inte heller ett "alternativt" typsnitt som är det viktiga på webben, utan istället ett generiskt. De generiska typsnitten "sans-serif" (utan fötter), "serif" (med fötter) och "monospace" (fast breddsteg) kan ALLA visa. Dessa är inga typsnitt i sig, utan bara dess familj sas., vad besökaren ser är det typsnitt som dennes webbläsare har som std. för den specifika typsnittsfamiljen. På detta vis så kan alla ställa in sina egna preferenser, negligerar man att ange ett generiskt alternativ, ja då kör man över sina besökares egna personliga inställningar, inte snällt att göra så mot sina besökare! (i synnerhet för de som använder windows och inte kan ställa in en stor mängd "font-aliases" som byter ut många ej installerade men kända fonter mot liknande som man har installerat).

Jag har min webbläsare inställd att visa sans-serif med typsnittet Helvetica. serif visas med Adobe-Times och monospace visas hos mig med Adobe-courier.
 
En av mina favoriter som skärmtypsnitt är Vera-familjen från Bitstream. Den kan laddas ner från http://ftp.gnome.org/pub/GNOME/sources/ttf-bitstream-vera/ och användas på väldigt fria villkor.

För text på papper (på skärm funkar det nog inte så bra innan alla sitter med 5Mpx-skärmar) gillar jag Garamond skarpt. En fri version från URW kan laddas ner från http://www.artifex.com/downloads/.

(Kan tyvärr inte fixa bilder just nu, sitter vid mammas dator med lagom risig mjukvaruinstallation...)
 
ture skrev:
En av mina favoriter som skärmtypsnitt är Vera-familjen från Bitstream. Den kan laddas ner från http://ftp.gnome.org/pub/GNOME/sources/ttf-bitstream-vera/ och användas på väldigt fria villkor.

För text på papper (på skärm funkar det nog inte så bra innan alla sitter med 5Mpx-skärmar) gillar jag Garamond skarpt. En fri version från URW kan laddas ner från http://www.artifex.com/downloads/.

(Kan tyvärr inte fixa bilder just nu, sitter vid mammas dator med lagom risig mjukvaruinstallation...)

Kan du lägga upp en liten demonstration?
 
Typsnitt är kul!
Tyvärr har jag inga roliga på den här datorn, men mina favoriter är annars:

* Futura - funkar i allt från light till extra bold
* Gill Sans - som futura, men rundare i känslan
* Berling - bra för brödtext och dessutom gjort av en svensk
* Garamond - många versioner, men alla är inte bra

En mycket bra bok om ämnet är "Typografisk handbok" av Christer Hellmark.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.