Annons

Epson 3800 bläckförbrukning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kendu

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Epson 3800 skrivare. Det som verkar avskräckande på mig är priset på bläck. Att ersätta alla patronerna kostar ju drygt 5000!

Är det någon som har erfarenhet av bläckåtgång för denna skrivare. Ersätts dom normalt en och en, eller??

Hälsningar
Leif Lundin
 
Beror på vilka färger bilderna innehåller.
Dom som går åt mest är cyan o magenta.
Minst brukar gult gå åt.
Jag kör med 7800 skrivarn o skriver ut mycket o mina 220 ml patroner räcker länge.Driftekonomin är betydligt billigare på större skrivare.Du bör göra av med bläcket på ett år eftersom det är färskvara samt Epson bläck är pigment i så om du inte skriver ut på ett tag så bör du skaka om patronerna för pigmentet faller till botten annars.
Det är därför tex 7800 skrivarn står o gungar när den skriver ut för att pigmentet ska röras om.
 
Kendu skrev:
Funderar på att köpa en Epson 3800 skrivare. Det som verkar avskräckande på mig är priset på bläck. Att ersätta alla patronerna kostar ju drygt 5000!
Tänk då på att du får med bläck till en kostnad på 5000 kr när du köper den :)

Jämfört med mindre skrivare är det betydligt lägre bläckkostnad hos dessa skrivare. Det går åt mycket light magenta för min del.

Stefan
 
My personal experience is only with the Epson R800, but I am sure that we can draw some useful conclusions from it that apply roughly to 3800.

The Epson R800 is an A4 size printer with ca. 13ml cartridge size. My statistics shows that I can print about 100 A4 border-less pages from one full set of inks. Of course some inks get used faster than others but as they can be replaced individually it is not much of an issue. I also use cyan and magenta most, tightly followed by yellow, but this highly depends on what you plan to print.

The 3800 has 80ml cartridges, which should then give you at least 615 A4 pages. From the ink usage of 4800 (which can be found on several web-pages) I would guess that you will get even more. And on top of that the 3800 cartridges are less than half the price compared to R800 (taking the size into account) in Sweden.
 
I must add that you should not expect full printing capacity from the first set of inks. The first set is partially used to prime the lines and heads, which results in some ink loss and also some ink staying in the ink lines.

I have also re-read the report on Epson 4800 on www.luminous-landscape.com where they calculate the ink usage on 4800 to be ca. 1.16ml per border-less A4 when not taking into account head clogging and cleaning, and 1.32ml when total ink usage is considered (actual print, plus necessary head cleaning ink use). With these numbers and 80ml cartridges (9 colors) in the Epson 3800 you should be able to get between 545 and 620 A4 prints depending on your actual head clogging and associated head cleaning costs.
 
Jag har en snittförbrukning för min 3800 på ca 0,17 ml per dm2 utskriftsarea räknat över ett stort antal A4 och A3+ utskrifter. Om en bläckpatron på 80 ml kostar 575 kr inkl. moms, så blir bläckkostnaden ca 1,25 kr per dm2 utskrift i snitt.

En A4 (ca 20x30) med 1,5 cm marginaler blir runt 4,8 dm2 och bläckkostnaden för detta uppgår då till ca 6 kr.

Dessutom blåser maskinen munstyckena ibland, vilket jag inte lyckats identifiera intervallen för, men bläckåtgången verkar ligga på runt 4 ml. Om en autorensning förbrukar runt 4 ml kostar det ca 29 kr.

Till detta kommer kostnad för bläckbyte. Byte från PK till MK bläck förbrukar 1,5 ml och kostar 11 kr, bläckbyte från MK till PK förbrukar 4,5 ml och kostar 32 kr. Hur detta slås ut per bild beror ju på hur mycket man printar och hur ofta man byter mellan matt och blankt papper.

Alla beräkningar utifrån 1440 dpi, räkna ca 10% högre bläckåtgång vid 2880 dpi.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.