Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS350d

Produkter
(logga in för att koppla)

nikotin

Ny medlem
När jag ska ta en bild så kan jag inte se motivet i lcdmonitorn utan måste titta i det lilla evf-fönstret. kan dock se den tagna bilden i lcdmonitorn, any idea why? Är det någon inställning?
 
Om du menar att du inte kan använda LCD monitorn som sökare, så är det så det är.
Vad jag vet så är det inte på någon digital systemkamera som man kan använda monitorn som sökare. Det är bara på digitala kompakter.

mvh
cf
 
Skärmen bak på kameran är ingen sökare.
Du tittar i (den lilla) sökaren när du tar bilden.

Det är inget fel och går heller ej att ändra på.
Det sitter en spegel i vägen för sensorn som gör att du ser bilden i sökaren. Den fälls upp under exponeringen (det är då det blir svart i sökaren och) och först då kan sensorn "se nåt".

Det finns alltså inget att visa på skärmen innan du exponerat.
 
Som tidigare sagts så är det som det SKA vara. Anledningen till att det är så här är att 350d är en spegelreflexkamera och detta innebär att sensorn som registrerar ljuset inte är ljuspåverkad mer än vid själva fotoögonblicket. Av samma anledning kan man inte filma med digitala systemkameror. Skillnaden mot kompaktkamerorna är att sensorn i dessa är ljuspåverkade hela tiden och därmed kan återge detta på skärmen. Så det som händer vid själva fotoögonblicket med en kompakt digitalare är bara att kameran sparar just den bilden som är i rutan precis när man trycker ner avtrycket.

//Jerka
 
nikotin skrev:
När jag ska ta en bild så kan jag inte se motivet i lcdmonitorn utan måste titta i det lilla evf-fönstret.

Ska man nu vara petig med detaljer så är det väl egentligen inte en EVF-sökare (electronic viewfinder) utan en optisk..
 
speedway skrev:
KAN NÅGON SVARA PÅ DEN HÄR FRÅGAN??
Nu har tråden behandlats, du tyckte inte att det var att överreagera att skrika sådär för att igen svarat på frågan inom en kvart på en lördageftermiddag?

Det känns för övrigt rätt osannolikt att någon skulle slänga ut 8-10000 på en systemkamera utan att ha undersökt en sådan sak. Det händer trots allt hela tiden, så en enkel sökning i forumet eller på google om man inte orkar vänta en kvart borde ha gett svar.
 
fhe skrev:
Nu har tråden behandlats, du tyckte inte att det var att överreagera att skrika sådär för att igen svarat på frågan inom en kvart på en lördageftermiddag?

Det känns för övrigt rätt osannolikt att någon skulle slänga ut 8-10000 på en systemkamera utan att ha undersökt en sådan sak. Det händer trots allt hela tiden, så en enkel sökning i forumet eller på google om man inte orkar vänta en kvart borde ha gett svar.

Man kan undra vad vissa ska ha kameran till och varför dom har köpt den.
(Kanske lite hårt uttryckt men sant).
/Thomas.
 
Mja.. att vissa kanske inte kan allt och inte har fill förståelse för hur saker fungerar från start har jag förståelse för.. den digitala världen med dess prissättning har väl väck större intrese hos vanligt folk. Iof tycker man att sökaren är en given sak att veta. Men alla kompakter som många slussas vidare från har ju displayen som sökare oftast, så funktionen tycker väldå många borde finnas även på systemare. (funktionen kommer snart från någon tillverkare.. minns inte vilken)

Men däremot gillar jag inte det arroganta krav som kmmer efter 15 minuter oc där allt skrivs i versaler tom. I ett fritt forum kan man aldrig kräva svar.. man ska vara ödmjuk och vara tacksam för all hjälp ma eventuellt får. Trots allt är det människor som gratis och på sin fia tid tar sig tid att läsa och ev hjälpa någon annan... det kan man aldrig kfräva av någon! så lite mer ödmjukhet tack!
 
ThomK skrev:
Man kan undra vad vissa ska ha kameran till och varför dom har köpt den.
(Kanske lite hårt uttryckt men sant).
/Thomas.

Alla är vi väl nybörjare i början...

Jag kunde inte heller allt om min första systemkamera, när jag var 17-18 år.
Kvällskurser var det som gällde då, och det var där jag ställde MINA dumma frågor. Idag är det på Fotosidan man ställer sina "dumma" frågor.

Inga frågor är för dumma! Kom ihåg det ni som är nybörjare :)

mvh
cf
 
Kalle_B skrev:

Men däremot gillar jag inte det arroganta krav som kmmer efter 15 minuter oc där allt skrivs i versaler tom. I ett fritt forum kan man aldrig kräva svar.. man ska vara ödmjuk och vara tacksam för all hjälp ma eventuellt får. Trots allt är det människor som gratis och på sin fia tid tar sig tid att läsa och ev hjälpa någon annan... det kan man aldrig kfräva av någon! så lite mer ödmjukhet tack!

Hon kanske hade bråttom och tänkte inte på att det blev versaler. Likväl som du snubblar över tangenterna och stavar som en kråka *Obs ironi, inte elakt menat* ;-D

mvh
cf
 
Contax skrev:
Alla är vi väl nybörjare i början...

Jag kunde inte heller allt om min första systemkamera, när jag var 17-18 år.
Kvällskurser var det som gällde då, och det var där jag ställde MINA dumma frågor. Idag är det på Fotosidan man ställer sina "dumma" frågor.

Inga frågor är för dumma! Kom ihåg det ni som är nybörjare :)

mvh
cf

Christer, det du skriver är sant, så sant.
Men lite måste man tänka själv, allt ska inte "vara stoppat i mun"
Allt för många köper tex: kameror som ligger långt över ägarens förmåga och behov, enbart eller i stor utsträckning för att "hänga" med.
Det är inte bildskapandet som är det primära, vilket jag tycker är fel.
Att det sedan finns allt för många "tekniknördar"
på FS är väl bara ett tecken på teknikens framsteg.
/Thomas.
 
ThomK skrev:
Allt för många köper tex: kameror som ligger långt över ägarens förmåga och behov, enbart eller i stor utsträckning för att "hänga" med.
Det är inte bildskapandet som är det primära, vilket jag tycker är fel.
Att det sedan finns allt för många "tekniknördar"
på FS är väl bara ett tecken på teknikens framsteg.
/Thomas.

Om man är nybörjare och vill ha en digital systemkamera, vilken modell tycker du man ska köpa då? En Canon 350D är väl en av de billigaste DSLR:er man kan köpa idag.

För 25 år sedan när jag köpte min första systemkamera, då blev det en Olympus OM 1. Det var en billig, helt manuell systemkamera, men över min egen förmåga som fotograf, eftersom jag inte lärt mig ännu. Motsvarar kanske en 350D. Det finns ju inga enklare digitala systemkameror.

För du menar väl inte att en nybörjare som vill lära sig fotografera seriöst idag, ska köpa en digitalkompakt bara för att han/hon inte kan allt om systemkameror?

Jag hade ingen lust att köpa en kompaktkamera när jag började... Den perioden hade jag liksom kommit förbi.

mvh
cf
 
Väl skrivet, Christer! För övrigt finns det (minst) en DSLR, på vilken man kan använda LCD-skärmen som sökare, nämligen Canon 20Da. Kanske inte den allra vanligaste kameran...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.