Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
EOS R5 Kontrollring - ISO inställning funkar inte
- Trådstartare mcnisse
- Start datum
mcnisse
Medlem
Har testat både att hålla ner utlösaren till hälften och inte. Ingen skillnad d v s funkar inte.Det finns två val för ISO. I det ena fallet ändras ISO så fort du rör ringen. I det andra måste du trycka ner utlösaren till hälften och sedan snurra på ringen. Kan det vara problemet?
mcnisse
Medlem
Jo, det är ju instruktionerna jag följt...Välj menyflik "Egen programmering 3" (Orange meny). Välj alternativ "Anpassa rattar", gå till kontrollring och välj "Sätt ISO-hastighet". Sida 819 i manualen.
gamleJ
Aktiv medlem
Har testat både att hålla ner utlösaren till hälften och inte. Ingen skillnad d v s funkar inte.
Är det endast ISO-inställningarna som inte funkar att välja eller är det samtliga funktioner på ringen som tex exponering mm.
mcnisse
Medlem
Sådärja - nu funkar det. Har funkat hela tiden...
RF-objektiven har ju ingen fokusindikering på objektivet - man kan bara se avstånd på display eller i sökaren. Utan att ha kollat ordentligt så har jag ju alltså använt fokusringen och trott det var kontrollringen. Kör ju i princip 100% med autofokus så har inte funderat över manuell fokusering alls...
Men när jag nu använder kontrollringen så funkar det ju.
Bortsett från att det var klantigt - ny kunskap idag med
RF-objektiven har ju ingen fokusindikering på objektivet - man kan bara se avstånd på display eller i sökaren. Utan att ha kollat ordentligt så har jag ju alltså använt fokusringen och trott det var kontrollringen. Kör ju i princip 100% med autofokus så har inte funderat över manuell fokusering alls...
gamleJ
Aktiv medlem
Sådärja - nu funkar det. Har funkat hela tiden...
Det hade jag aldrig listat ut. Hellre lite klantighet än att behöva strula med reparationer. Skönt det löste sig.