Annons

EOS R5 Kontrollring - ISO inställning funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

mcnisse

Medlem
Jag vill använda kontrollringen på mina RF objektiv för att ändra ISO - men får det inte att funka.

Har läst manualen, tror ju jag gjort som det står där.

Har RF 800 och RF 24-105.

Nån ide om vad jag kan ha missat? Misstänker dety är nåt enkelt jag förbisett...

Det finns två val för ISO. I det ena fallet ändras ISO så fort du rör ringen. I det andra måste du trycka ner utlösaren till hälften och sedan snurra på ringen. Kan det vara problemet?

Välj menyflik "Egen programmering 3" (Orange meny). Välj alternativ "Anpassa rattar", gå till kontrollring och välj "Sätt ISO-hastighet". Sida 819 i manualen.

Det finns två val för ISO. I det ena fallet ändras ISO så fort du rör ringen. I det andra måste du trycka ner utlösaren till hälften och sedan snurra på ringen. Kan det vara problemet?
Har testat både att hålla ner utlösaren till hälften och inte. Ingen skillnad d v s funkar inte.

Kan konstatera att i displayen så syns symbolen för kontrollring bredvid ISO-talet. Så i princip skall det funka... Har testat med default för att ändra ISO - det funkar. D v s "ringen" runt MODE knappen.

Börjar fundra på om det är så att min R5a är trasig...

Sådärja - nu funkar det. Har funkat hela tiden...

RF-objektiven har ju ingen fokusindikering på objektivet - man kan bara se avstånd på display eller i sökaren. Utan att ha kollat ordentligt så har jag ju alltså använt fokusringen och trott det var kontrollringen. Kör ju i princip 100% med autofokus så har inte funderat över manuell fokusering alls...

Men när jag nu använder kontrollringen så funkar det ju.

Bortsett från att det var klantigt - ny kunskap idag med:)

Sådärja - nu funkar det. Har funkat hela tiden...

RF-objektiven har ju ingen fokusindikering på objektivet - man kan bara se avstånd på display eller i sökaren. Utan att ha kollat ordentligt så har jag ju alltså använt fokusringen och trott det var kontrollringen. Kör ju i princip 100% med autofokus så har inte funderat över manuell fokusering alls...

Men när jag nu använder kontrollringen så funkar det ju.

Bortsett från att det var klantigt - ny kunskap idag med:)

Det hade jag aldrig listat ut😃. Hellre lite klantighet än att behöva strula med reparationer. Skönt det löste sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar