Annons

eos 500d eller eos 450d?

Produkter
(logga in för att koppla)

_idaa

Medlem
Hej!
I nuläget har jag en pentax k100d, som jag haft i 4 år. Nu känner jag för en uppgradering, en lite vassare kamera som jag kan fortsätta utvecklas med. Har inte trivts så bra med pentax nu, och har bra erfarenhet av canon, så tänkte ge mig på en sådan. har kikat ingående på 500d och är förtjust i den stora skarpa skärmen bland annat. HD-filmning är ju inget måste, men säkert ett kul tillägg. Jag har även sett att 450d finns kvar till försäljning för ca 1000 kr billigare än 500d. Vore det idiotiskt att satsa på 450d, istället för 500d? jag har fått för mig att skillnaden mellan min nuvarande kamera och 450d inte är så stor, så då lockar 500d mer. några åsikter och erfarenheter?

Jag ska använda kameran till hobbyfotografering, och utveckla mitt intresse och kunskap inom fotografering, som konstfoto, natur, djur/människor, macro.

Sen har jag även hört att man ska leta efter kit-objektiv med benämningen IS i slutet hos canon. min fråga är vad det betyder? har det med ljuskänsligheten att göra?

450D och 500D tar lika bra bilder. Skärmen på 500D har högre upplösning men för mig spelar det ingen roll. Filmfunktionen i 500D är begränsad av två anledningar, saknar utgång för extern mik och du kan inte filma med manuella inställningar (tid & bländare). 450D kan inte filma och 550D filmar utan dessa två begränsningar. Om du VILL filma väljer du 550D, för foto är 450D och 500D likvärdiga. Hittar du en bra deal på någon av dem är det bara att slå till.

IS betyder bildstabilisering. Vissa objektiv har IS medan andra saknar detsamma. Kitobjektivet EF-S 18-55 finns i tre generationer. Generation ett har inget tillägg till sitt namn, generation två har tillägget II och generation tre har tillägget IS. Generation ett och två är optiskt mycket dåliga, generation tre är optiskt mycket bättre. Sedan har generation tre även bildstabilisering som en bonus men det är framför allt skärpan i den tredje generationen, eller snarare oskärpan i generation ett och två som man INTE vill ha. Alla tre har samma ljuskänslighet = max bländare = f/3.5 vid 18mm och f/5.6 vid 55mm.

Från och med EOS 450D levererades generation tre med IS som standard. Tidigare hus som 300/350/400/1000D såldes i paket med tidigare generationer kit-objektiv utan IS.

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/ef-s.html

tack för svaret! så enligt din mening är inte 500d värd de 1000 kr extra, när de är i princip likvärdiga(med vissa skillnader)? Nikons d5000, hur står den sig mot 500d och 450d?

det är svårt det här.

Jag gillar inte D5000, den har en 2.7" skärm med låg upplösning, alltså sämre än 450D.

Visst kan 500D vara värd tusingen mer än 450D men jag hoppar hellre upp till 550D. Det är en rejält förbättrad kamera på fler punkter än bara LCD-upplösning.

Försök hitta en bra deal på EOS 550D + EF-S 18-55/3.5-5.6 IS, t.ex.här http://www.cameranu.nl/artikel/81344/Canon_EOS_550D_EF-S_18-55_IS.html

Där betalar du €713 (6630kr) inkl. moms och frakt och MasterCard/Visa tillägg. Ett bra köp!

Senast ändrad:
eller nikons d3100, den är också intressant numera.

Den är helt OK, en rejäl uppgradering från D40/40x/60/3000, men långt ifrån vad 550D erbjuder. D3100 kit säljs för 5300kr i (CameraNU.nl) eller 5790kr i Sverige (Webhallen). Jämför det med 6630kr för ett 550D kit från inlägget ovan... jag vet vilken jag skulle välja.

Däremot skulle jag gärna köpa en D7000 + 16-85VR för 15098kr från Misco.
http://www.misco.se/Product/Product...mc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

Eller ett EOS 7D hus för 11560kr från CameraNU.nl (och köpa till ett kitobjektiv för 750kr på blocket.)

okey, jag ska kika på 550d också. Den har jag också haft i tankarna tidigare, men tappat bort. Den är lite i dyraste laget, men jag ska klämma lite på den med. Ska dela upp betalningen så gillar mediamarkts deal. ska dit när de öppnar om 30 min och förhoppningsvis gå därifrån med en ny kamera.

Autofokus är ganska viktigt, även att man kan fokusera manuellt. Läste att vissa nikon-kameror inte har auto-fokus, hur står det till med canons modeller?

det känns som vilken jag än väljer av 500d och 550d så blir det ett bra köp mot min pentax k100d. HD-filmning är som sagt inte högsta prioritet, ser det mer som ett roligt tillägg. Köper kameran för att fotografera och utvecklas.

Nikon D40/40x/60/3000/3100/5000 saknar inbyggd autofokusmotor i kamerahuset. På den gamla goda tiden hade alla Nikon-hus drivmotorn i kamerahuset, nuförtiden sätter de motorn i objektivet istället precis som Canon alltid har gjort. Därför funkar inte AF med ovanstående små Nikonhus tillsammans med gamla Nikon-objektiv utan motor. Alla nya Nikonobjektiv heter AF-S med inbyggd motor, och funkar bra precis som alla nyare Sigma/Tamron etc.

Personligen tycker jag inte det är ett problem i verkligheten då alla moderna och bra objektiv funkar. Man måste bara ha koll på vad man köper.

Det blev tillslut en 500d. den kändes bra och stabil och den täcker mina behov med råge. tack för all hjälp och tänkbara råd Anders. Nu ska jag ut ch lära känna min nya kamera! :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto