Annons

Enkelt gratisprogram för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

MiriamH

Medlem
Hej

Jag använder Photoshop cs6 privat för att redigera mina bilder samt bilder som företaget jag jobbar åt lägger upp på internet. Jag skulle vilja installera ett enkelt redigeringsprogram för min a medarbetare där de kan ändra pixelantalet samt skärpa upp bilden. Jag är personligen nöjd med Photoshop och vet därför inte så mycket om de enkla gratisprogram. Någon som vet???!!!

Tack

Miriam
 
Det finns alltid Gimp. Jag skulle dock inte kalla det "enkelt", då det är tänkt att kunna göra allt som "alla andra" bildbehandlingsprogram kan göra.
 
Hej

Jag använder Photoshop cs6 privat för att redigera mina bilder samt bilder som företaget jag jobbar åt lägger upp på internet. Jag skulle vilja installera ett enkelt redigeringsprogram för min a medarbetare där de kan ändra pixelantalet samt skärpa upp bilden. Jag är personligen nöjd med Photoshop och vet därför inte så mycket om de enkla gratisprogram. Någon som vet???!!!

Tack

Miriam

Jag gillar Gimp, men Paint.net är enklare att använda, samtidigt som det klarar mycket. Finns dock enbart på engelska vad jag vet.
 
www.faststone.org Ladda ner Faststone Image Viewer, förslagsvis från site 2.
Det här programmet är gratis för privatanvändning men kostar några kronor i en evighetslicens för kommersiell användning. Det måste ställas in, dels hur bakgrunden ska se ut, dels hur det ska fungera i övrigt. Installeras automatiskt med det språk som operativet har men det kan ändras i efterhand. Fungerar bra ihop med PS. Man väljer en bild i Faststone och med en knapptryckning öppnas den i Ps (om det ställts in så och även i ACR om det är en raw-fil). Om ni tar jpg med sRGB som färgrymd så klarar ni minst 90 % av ert redigeringsbehov i Fs. Men programmet läser annars både Adobe RGB och sRGB men kan inte konvertera mellan dem. Det kan också visa praktiskt taget alla bildfilformat inklusive RAW.
Själv har jag använt det i över tio år, som visningsprogram, för urval och för enklare redigering.
 
Är det en Windowsdator så är sannolikheten stor att t.ex. Microsoft Office Picture manager redan finns på datorerna.
 
Jag började med Irfan View och var väldigt nöjd - gratis och man kunde göra det du efterfrågar.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5924&reviewID=8450#8450

Bra och överskådligt program med enkelt gränssnitt. Så jag håller med. Kör själv annars PS CC, men testade det och installerade på familjens andra datorer.

Laddar man ned div "extras"(kostnadsfritt) så kan man även i EXIF avläsa antalet exponeringar en viss kameras slutare gjort. Gäller bl a Nikon och några till. Dock ej Canon. Kan vara värdefullt om man vill kolla hur pass mycket en kamera använts.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.