Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enbenstativ och fäste för stora teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Folke19

Aktiv medlem
Jag använder ett trebenstativ och gimbal-fäste till min tunga teleobjektiv CANON EF400/2.8L IS USM med arca swiss-fäste. Jag avser köpa enbenstativ för "lättare" bära runt objektivet.

Min fundering är vilket enbenstativ rekommenderas för ca 7kg kameravikt och vilket fäste är att rekommendera?
Jag avser kunna fota djur i naturen eller kunna ta sportbilder.
Tips mottages. Just nu funderas Benro C49 men osäker på dess tålighet och vad man bör kunna fästa arca-swiss fästet som sitter i objektivet.

Supertack för era goda råd som jag fått.
Jag tror att stativhuvud som Cyberphoto säljer är en god produkt som passar min fina kamerautrustning.
Blir förhoppningsvis lättare att använda systemet.
Tack
MVH Jonas

Jag skulle definitivt kolla på Really Right Stuff om jag var i din sits. Mer pengar, men med oslagbar kvalité och finish.

// Daniel

Använder precis som du tänkt ett monopod-fäste på enbensstativ till mitt 500:a. Ska du använda fästet dynamiskt, alltså kunna elevera objektivet för till exempel fågel, flygfoto mm. så är fästets lås / friktions-egenskaper helt avgörande. Vid fågelfoto växlar man nästan kontinuerligt mellan låst och friktionsläge vilket innebär att ratten måste vara STOR med fin känslighet samt tillförlitlig låsning med LITEN kraft. I annat fall kommer man inte kunna koncentrera sig på fotograferingen utan mest tänka på förmögenheten som sitter i toppen på `pinnen´.

Jag har ett RRS-fäste på ett Gitzo GM 3551 och skulle vilja rekommendera fästet. Stativet tycker jag är av mindre betydelse.

Bilagor

• LX3.RRS-LCF-53.MH-01-Pro.jpg
    LX3.RRS-LCF-53.MH-01-Pro.jpg
    65.4 KB · Visningar: 231
  • RRS-Gizo-kinesis.jpg
    RRS-Gizo-kinesis.jpg
    97.8 KB · Visningar: 238
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar