Annons

En regelfråga ang. fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

fotogenisk

Medlem
Hej!

Har en fråga angående motivrättigheter etc.

Jag vet att det finns en guide här angående vad som får fotas etc men kände ändå att jag inte fått allt på det klara.

Frågan jag har är: Om jag exempelvis har fotat en staty, låt oss säga ett kulturellt monument som ex. en staty i Rom. Kan jag klippa ur den statyn ur sitt sammanhang, lägga in den i en ny bild? Är detta tillåtet? Bilden skulle i så fall ha ett kommersiellt syfte, dvs säljas.
 
Är detta tillåtet, att alla troligen är ointresserade, av frågan?
Kan jag klippa ur din frågan å lägga den på bordet, bordet skall säljas, kanske?
:), :), :)
 
Är detta tillåtet, att alla troligen är ointresserade, av frågan?
Kan jag klippa ur din frågan å lägga den på bordet, bordet skall säljas, kanske?
:), :), :)


Ser inte ut så, tydligen så träffade jag på en som svarat, han lade ner sin tid på allt annat än just besvarade själva frågan. Märkligt kanske man skulle kunan säga? Du kanske är utbränd eller bara mår llmänt dåligt? Vad du än gör, lägg inte dig själv bara på ditt bord som skall säljas.

--> En klapp på ryggen kompis...
 
Ser inte ut så, tydligen så träffade jag på en som svarat, han lade ner sin tid på allt annat än just besvarade själva frågan. Märkligt kanske man skulle kunan säga? Du kanske är utbränd eller bara mår llmänt dåligt? Vad du än gör, lägg inte dig själv bara på ditt bord som skall säljas.

--> En klapp på ryggen kompis...

Ja visst, skulle ha skrivit:
- Är detta tillåtet, att nästan alla troligen är ointresserade, av frågan?

Är ute å seglar, surfar via laptopen, var tvungen att hålla kursen in i hamnen, glömde då ordet "nästan", nu väntar maten å biran!
Vi är fem ombord, skrattar å håller oss i bordet!
:), :), :)
 
Utan att vara helt säker så tror jag att olika länder har olika regler för hur tex offentlig konst och arkitektur får fotograferas. Jag har för mig att det inte är tillåtet på vissa platser. I Sverige är det ganska enkelt, där har du rätt att fotografera vad du vill där det inte råder uttalat fotoförbud, vad du sedan gör med bilderna är nog din ensak i stort. Men jag kan tänka mig att konstnärer skulle kunna uppfatta det som stötande om man använde avbildningar av deras verk i ett för dem stötande sammanhang, och där vet jag inte riktigt vad som gäller? Intressant frågeställning som det skulle vara bra om någon kunde ge ett utförligt svar på.
 
Helt klart en intressant frågeställning, som jag tyvärr inte kan svara på.

Jag skulle tro att det inte är ok, men det är som sagt bara vad jag tror baserat på i princip ingenting :)

Ett tips, om du inte får något bra svar här, kan vara att maila bildombudsmannen, Staffan Teste. Han har troligtvis stenkoll!
 
Jag tror att det har med verkshöjd att göra.
1. Klipper du ut statyn och monterar den på en enfärgad bakgrund = låg verkshöjd och kanske tveksamt.
2. Du klipper ut flera statyer och monterar ihop dom i en ny bild = större verkshöjd
3. Du monterar ihop flera kopior på en och samma staty = störe verkshöjd.

I Svedala så skulle nog allt trilla igenom. Hur et är med Italien vet jag inte men 1 är kanske tveksamt men 2-3 är nog OK...
 
Helt klart en intressant frågeställning, som jag tyvärr inte kan svara på.

Jag skulle tro att det inte är ok, men det är som sagt bara vad jag tror baserat på i princip ingenting :)

Ett tips, om du inte får något bra svar här, kan vara att maila bildombudsmannen, Staffan Teste. Han har troligtvis stenkoll!


Jag ringde faktiskt upp Staffan Teste (tack för rådet!). Han var dock lite klyven som ni andra :) Rättare sagt han sa att monumentet måste vara visst gammalt för att kunna få användas, annars finns det risk för att upphovsmannen kan göra anspråk. Sedan kommer ju nästa fråga: hur är lagarna i Italien, troligen inte likadana som i Sverige.

Det är en svår fråga, i mitt fall ville jag använda en staty, klippa in den i ett hav, den skulle ligga ovanpå och flyta liksom. Jag tycker ju inte att det borde vara stötande eller på något sätt förstöra innebörden mer än att den ligger och skvalpar i vatten :)

Frågan är hur gammal statyn är, vad gäller i det landet där bilden är knäppt etc etc...suck! Sedan tycker jag ju att bildbyrån (jag har för avsikt att sälja den)som sådan borde ju rimligtvis känna till dessa saker och borde ju rimligtvis inte acceptera bilden och sälja den om nu inte detta var vattentätt, eller?

Ska man behöva gå så långt at man skall måsta ringa Italien och spår upphovsmän etc etc? Vad skulle ni göra? :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.