Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En "lagom" scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

SMÅLAND

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på skanner nu. Vet inte om jag ska ha flatbädd eller neg-/diaskanner. Jag har ju inte fotat så länge så har väl inte tänkt lägga massa pengar på en skanner. Jag har dålig koll på hur pass mycket ett skanner kostar. Hur bra får man för ungefär 2500kr?

Vad annänder ni för skanners? Vad kan vara lämpligt att starta med?

Tacksam för alla möjliga tips!
/Kalle!
 
Till småbild bör du satsa på en begagnad Scan Dual II, en sådan bör du hitta för de pengarna.

Ger mycket kvalité för slantarna
 
Scanner i all ära men skaffar du en digitalkamera så får du den bästa kvaliteten på de bilder du vill ha i datorn.
 
jo...


Men kvalitets skillnaden emellan en scanner och en digitalkamera för 2500kr är väl knappast jämförbar!

//Martin
 
Anderzon skrev:
jo...


Men kvalitets skillnaden emellan en scanner och en digitalkamera för 2500kr är väl knappast jämförbar!

//Martin

Du anser att en scanner ger bättre kvalitet tyder jag din kommentar som. Är det gamla pappersbilder du vill omvandla till digitalt format så har du förstås inget bättre val än en scanner för minst ca 2500 kr men är din tanke att du i framtiden ska scanna in bilder från en analog kamera så är min åsikt att då är enda valet en digitalkamera.

Scannar du får du hur bra scanner du än har, en viss kvalitetförsämring. Det är ju flera steg från en analog kamera: först till papper så till ettor och nollor i en scanner.

Med en digitalkamera är det direkt till ettor och nollor!
 
Senast ändrad:
Ulf: men nu frågade han efter en scanner, alla vill inte fotografera digitalt..
Hans syfte med fotograferingen kanske inte är att ha alla bilder i sin dator, tänkt på det?


/Björn - som älskar film
 
SunKi skrev:
Ulf: men nu frågade han efter en scanner, alla vill inte fotografera digitalt..
Hans syfte med fotograferingen kanske inte är att ha alla bilder i sin dator, tänkt på det?


/Björn - som älskar film

Jo, det har inte riktigt framgått varför han vill ha en scanner. Med mitt inlägg vill jag belysa att det *kanske* i hans fall är bättre att ha både en analog och digital kamera hellre än en analog kamera och en scanner.

Annars är det ju glädjande så att scanners under de senaste åren gått ner i pris samtidigt som de har kapacitet och kvalitet som bara dyrbara proffsscannrar för några år sedan klarade.

Jag jobbar på ett tryckeri där vi har en flatbäddsscanner, Linotype Hell Topaz, som när den var ny kostade runt miljonen. Idag får man lika bra kvalitet med en scanner för mellan 5-10000 kr.
 
En billig (~1000:) flatbäddsscanner kan ge bra resultat, men bara om kopiorna är bra, vilket de inte alltid är.
En beg. Minolta DS2 finns för under 2000:-
Hursomhelst är det ett himla meck att scanna. Tidsödande och extremt svårt att få jämn kvalitet.
 
Hej igen!

Jag har en digitalkamera av det sämre slaget. Jag gillar analogt mycket mer och tycker bilderna blir bättre. Mitt huvudsakliga syfte är inte att lägga upp bilderna här, men jag lägger gärna upp mina bästa bilder, dom är mestadels tagna med analog. Men jag förstår vad du menar Ulf.

Anledingen till att jag inte fotar så mycket digitalt är att jag gärna vill ha papperskopior också och det jag fått framkallat hittills med digitalt är verkligrn dåligt. Jag borde ha en bättre digitalkamera om jag ska fortsätta med det.

Hoppas jag får fler tips om skanner!
 
Scan Dual II

Jag använder en Scan Dual II för att scanna mina negativ. Har inte blivit besviken på vad den presterar. Det handlar ju väldigt mycket om hur mycket minnesutrymme man har tillgång till (hårddisk, internminne). Och hur stora bilder man skall göra. Ju högre upplösning på scannern desto mera minne krävs. (Utgiftsfråga) Har själv ingen digitalkamera. Ännu. Eftersom jag ofta använder vidvinkelobjektiv saknar jag de korta brännvidderna hos digitalkamerorna. Tror dock att denna teknik är framtidens fototeknik. Flera filmtillverkare har redan dragit ned på det analoga sortimentet.
Min websida med bilder scannade med Scan Dual II: http://w1.193.telia.com/~u19309769/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.