Annons

En fråga om studioblixtar från Photax

Produkter
(logga in för att koppla)

vargen24

Aktiv medlem
Kollar på dom nya stellar 300 blixtarna det jag undrar är vilka slutartider jag kan ha som snabbast på dom blixtarna sen en fråga till om det är någon som testat dom är dom bra???

Hej

När det gäller studioblixtar:
Slutartiden bör du ställa till vad din kamera kalrar som x-slutarid, dvs den kortaste där hela slutaren är öppen.
Studioblixtar binner av på 1/1000 del elelr snabbare

Så detr e enbart bländaren som är intressant sen.

Jag har tre 300ws Photaxblixtar o två Elichrome 500Ws o fotrar i ett relativt stort vardagsrum, kör Photaxblixtarna på 1/8 eller 1/4 som max.

Har softboxar på Eli o en Oktabox påen av Photaxblixtarna o sen parably på de andra för bakgrunden. Får vid 1/8 effekt bländrae 9-11.

Roine

ok så man borde kunna ha så snabba slutartider

men det där stellar paketet från photax 2 st300w blixtar borde väl räcka mer än väl för att ta porträtt även helfigursporträtt som jag fattar det ska man ju kunna ställa ner blixtarna ända ner till 9w o ändå ha fullt ledljus

En fråga till Roine

Behöver du 5st blixtar till ett vardagsrum eller har du dom till något annat trodde jag skulle klara mig med 2 i mitt vardagsrum

Hej

Nepp, behöver inte 5 nu längre, var ofta i Lidköping hos Adam som startade modellbilder o då satte vi upp två studios.

Använder numer 2 eller tre bixtar.

Funkar kanonm med 350D, rekomenderar en IR tändare så slipper du alla kablar + en adapter då 350D itne har PC kontakt

du kan kolla www.bilderna.se, de album under senast uppladdade har i regel 2 blixtar. en snett bakifrån o en från sidan med softbox alternativt tre, då en med oktabox uppifrån.
Roine

Hej igen

med EX blixar kan du använda alla hastigheter i HS läge, den skjuter då mer än en blixt då slutaren sveper. Med studioblixra måste du ha hela slutaren öppen samtidigt, det kallas x slutartid.

Roine

tack för svaren roine

IR tändare ska jag köpa får väl ringa photax o fråga vilken som funkar med min 350d, länken du gav funkade inte ja man får väl testa sig fram med vilken slutartid som funkar med min kamera

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar