Annons

en fråga om fokus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Om man ska "låsa" fokuseringen finns det en särskild knapp eller nått på vissa kameror som kan göra det? Jag har en D70s och har inte hittat något sånt.

Men jag kom också på en ide som jag undrar någon har provat det. Kan man ha på Autofocus och fokusera på den platsen man vill ha fokuseringen och sen flippa över spaken till manuell fokus och inte röra objektivet, borde inte det funka?

tack på förhan // Jesper

Jag tänker att du har AF-C. Om du ställer in kameran på AF-S så kan du låsa fokus med avtryckarknappen. Du trycker in den halvt, och när kameran har funnit fokus, så kan du fortsätta hålla knappen intryckt, och flytta objektivet men behålla fokusen...

jolsson skrev:
Jag tänker att du har AF-C. Om du ställer in kameran på AF-S så kan du låsa fokus med avtryckarknappen. Du trycker in den halvt, och när kameran har funnit fokus, så kan du fortsätta hålla knappen intryckt, och flytta objektivet men behålla fokusen...

Om du inte har så stor erfarenhet så är ju detta det enklaste samt även det klart vanligaste sättet att låsa skärpan på. När du fått till det så kan du testa andra metoder.

Jag föreslår även att du ställer in din kamera så att du använder den mittre AF-mätpunkten. Då riktar du den mot det du vill ställa skärpa på & låser skärpan genom att trycka ned avtrycket halvvägs. Sedan komponerar du bilden som du vill ha den & tar bilden. Alternativt så kan man välja någon av de andra fokuspunkterna manuellt men jag föreslår den första metoden till att börja med.

Att låta kameran välja fokuspunkt är oftast ett vågspel då den inte alltid lägger skärpan där du vill ha den. Gäller alla AF SLR-kameror som har den funktionen & har alltid varit så sedan AFpunktautomatiken infördes.

Kan finnas ett fåtal enstaka tillfällen när man låter kameran välja men det var en annan sak...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar