Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en dum fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Jag har en riktigt dum fråga.
En riktigt dum en.

När jag ska skicka in bilder för framkallning på papper, till exempel till Fotolabo.
Ska jag ändrar i bildfilen DPI till 150 eller 300 för att få bättre resultat eller spelar det ingen roll?

mvh - pavel

Detta är en standardfråga så du behöver inte känna dig ensam om att ha ställt den. Svaret är att upplösningen bestäms av bildens pixeldimensioner och vald kopiestorlek. Att ändra ppi-värdet i bildfilen har alltså ingen betydelse.

moose skrev:
Ju mindre ppi ju mindre filstorlek.
Visst kan du säga så, men det blir väldigt förvirrande eftersom du underförstår att kopiestorleken är bestämd en gång för alla.

Upplösningsvärdet (ppi) ändras ju t ex med en väldig fart bara i det att man kommer på att kopian ska få en annan storlek. Alltså bör man inte nämna bildens upplösning i andra sammanhang än när kopiestorleken är angiven.

Du kan inte ändra dpi på bilden efter den är inscannad. Jo, visst kan du ändra den, men det som händer är att bilden blir mindre om du ändrar från 150 till 300.

Så vill du behålla din storlek utan att för den skull gå miste om kvaliteten så får du allt scanna in den igen. Eller om du har en digitalkamera, ta dina bilder i högre upplösning!

PerPula skrev:
Du kan inte ändra dpi på bilden efter den är inscannad. Jo, visst kan du ändra den, men det som händer är att bilden blir mindre om du ändrar från 150 till 300.
Återigen - nämn aldrig något om upplösning om inte den fysiska storleken på kopian är given. Om man skulle råka tro att du med formuleringen "bilden blir mindre" menade kopians storlek så hade ju istället upplösningen höjts (vilket du råkade skriva att det inte går).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar