Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ELINCHROME BLIXTAR - Rådfrågning till er

Produkter
(logga in för att koppla)

bubblan_016

Ny medlem
Hej på er! Nu är det så att jag vill ta min fotografering till ett snäpp högre nivå. Då jag tänkt mig köpa ett studiopaket med blixtar och diverse tillbehör.

Nu till min fråga:

---
Hur stor roll spelar Watten på blixtarna? Jag har tänkt mig använda mellan 300 - 600 wattare då jag inte vill lägga allt för stor summa i dem.

Det jag ska fota med blixtarna är framförallt modell-bilder. Senare kanske produktfoto, om jag skaffar mig ett sådant "bord" dvs. Hur som helst behöver jag lite rådgivning av er på Fotosidan. Skulle bli mycket tacksam för detta!
---

(Kan tänka mig ett pris på max 20 000:)
 
Visst har effekten betydelse, beroende på vad du ska ha blixtarna till (d.v.s. blir ljuset tillräckligt). Med din beskrivning så tror jag att det här skulle kunna passa utmärkt

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20805

OBS! Det finns att köpa hos andra leverantörer också :)
Jag köpte själv detta kit för några år sedan och det har visat sig fungera kanon (dock var inte trådlöst inkluderat då, så det fick man komplettera med själv).
 
Tackar för ditt svar!

Dock så har jag en del funderingar. Kan det inte vara värt att slänga in några extra kronor och köpa sig 600W? Ifall man kan behöva det vid andra tillfällen. Samt att man kan justera effekten lägre eller högre efter behov om jag förstått rätt?
 
Det är naturligtvis möjligt...
Jag har själv aldrig haft problem med att effekten varit för låg en enda gång men som sagt det där beror på till vad/hur du tänker använda dem.
Hoppas någon annan kan kommentera din fråga.
 
Hur stor roll spelar Watten på blixtarna? Jag har tänkt mig använda mellan 300 - 600 wattare då jag inte vill lägga allt för stor summa i dem.

Det jag ska fota med blixtarna är framförallt modell-bilder. Senare kanske produktfoto, om jag skaffar mig ett sådant "bord" dvs. Hur som helst behöver jag lite rådgivning av er på Fotosidan. Skulle bli mycket tacksam för detta!
---

(Kan tänka mig ett pris på max 20 000:)

Jag håller en del kurser i ämnet
http://www.aifo.se/foretaget/hoglund.htm
300 WS räcker bra för modellfoto i både helfigur o porträtt.
För att få ca f 8 vid 100 iso brukar det gå åt ca 50-200ws från varje blixt om man jobbar med två-tre st. Vill man blända ner mera, eller om man jobbar i stora mörka lokaler behövs ca 200-600WS per blixt.

Hälsn.

/Janne Höglund
 
Jag skulle rekommendera dig att välja 300ws paketet där finns kraft nog för de flesta typer av bilder såvida du inte har en väldigt stor studio.

Ett problem som ofta kan uppstå med för starka blixtar är ljust att det är för starka, ger ej att justera ner effekt tillräckligt lågt för att kunna jobba med stora bländare för att skapa ett kort skärpedjup.

Jag kan starkt rekommendera Janne Höglunds kurser.
Har gått en kurs hos honom, efter det blev allt fotograferande i studion betydligt enklare samt att det gav en större förståelse varför vissa saker blir fel vid blixt fotografering.
Kursen var väl värd sitt pris.
 
Skillnaden neråt mellan RX600 resp 300 är 18 resp 9 w/s. Skicka ljuset genom en softbox eller paraply så käkar det kanske ett steg till dvs 9 resp 4,5 w/s.

Som flera redan skrivit effekt uppåt är sällan ett problem om det inte är stora grejer. Neråt däremot.
Ska du köra mellan- eller storformat så rekommenderar jag RX600. Men för digitalt bruk är nog RX300 ett bättre val.

/Johan
 
Skillnaden neråt mellan RX600 resp 300 är 18 resp 9 w/s. Skicka ljuset genom en softbox eller paraply så käkar det kanske ett steg till dvs 9 resp 4,5 w/s.

/Johan

Problemet är nog oftast att det redan sitter en softbox på blixten när man väl behöver minska energin ett snäpp ;-)
Själv har jag gråfilter som tar ett, två resp tre steg för de plåtningar då jag vill kunna plåta med f 1,4-2.0 med studioblixtar.

/Janne
 
J
Jag kan starkt rekommendera Janne Höglunds kurser.
Har gått en kurs hos honom, efter det blev allt fotograferande i studion betydligt enklare samt att det gav en större förståelse varför vissa saker blir fel vid blixt fotografering.
Kursen var väl värd sitt pris.

Tackar o bugar Mikael.

/Janne
 
Problemet är nog oftast att det redan sitter en softbox på blixten när man väl behöver minska energin ett snäpp ;-)
Själv har jag gråfilter som tar ett, två resp tre steg för de plåtningar då jag vill kunna plåta med f 1,4-2.0 med studioblixtar.

/Janne

Eller för att översätta det till bländarspråket och kanske göra det övertydligt.

En RX 600 ställd på lägsta effekt, med en 48 graders reflektor, riktad mot motivet och på en meters avstånd ger f=16 på ISO 100.
RX 300 ger under samma premisser f=11 på ISO 100.

På med en softbox och så försvinner ett steg till dvs f=11 resp f=8. Backa ljuskällan en meter en meter och du är nere på f=5,6 resp f=4. På med ett två stegs ND-filter och du är nere på f=2,8 resp f=2.

Sedan var det detta med kamerors lägsta basiso. Vissa kameror verkar idag ha basiso på 200. Grattis då är det bara att plussa på ett steg igen.

Så - efter mycket om inget - högsta effekt är inte något problem med digitalkameror, och som Janne själv skriver. Det är snarare problem att komma tillräckligt lågt.


/Johan

Med reservation för eventuella matematiska tankevurpor orsakat av brist på kaffe.
 
Eller för att översätta det till bländarspråket och kanske göra det övertydligt.

En RX 600 ställd på lägsta effekt, med en 48 graders reflektor, riktad mot motivet och på en meters avstånd ger f=16 på ISO 100.
RX 300 ger under samma premisser f=11 på ISO 100.

På med en softbox och så försvinner ett steg till dvs f=11 resp f=8. Backa ljuskällan en meter en meter och du är nere på f=5,6 resp f=4. På med ett två stegs ND-filter och du är nere på f=2,8 resp f=2.

Sedan var det detta med kamerors lägsta basiso. Vissa kameror verkar idag ha basiso på 200. Grattis då är det bara att plussa på ett steg igen.

Så - efter mycket om inget - högsta effekt är inte något problem med digitalkameror, och som Janne själv skriver. Det är snarare problem att komma tillräckligt lågt.


/Johan

Med reservation för eventuella matematiska tankevurpor orsakat av brist på kaffe.

Teorin är helt rätt, men när man jobbar praktiskt vill man helst inte ändra ljusets karaktär när man ändrar effekten, därför funkar det inte att byta reflektor eller ändra avstånd modell-blixt.
Bäst är om man kan reglera effekten på Blixten.
Näst bäst om man kör gråfilter på objektivet.
Gråfilter på blixtarna funkar men är pilligare.

/Janne
 
Blixt i motljus

Ni verkar ju hyffsat kunniga på blixtar här så jag passar på att låna tråden lite för en egen fråga eftersom jag också går i blixköpartankar. Detta kanske är en korkad fråga men jag frågar ändå... Om man skall använda blixten utomhus i en motljussituation för att lysa upp modellen hur stor effekt behöver man då?

Mvh

Conny
 
Ni verkar ju hyffsat kunniga på blixtar här så jag passar på att låna tråden lite för en egen fråga eftersom jag också går i blixköpartankar. Detta kanske är en korkad fråga men jag frågar ändå... Om man skall använda blixten utomhus i en motljussituation för att lysa upp modellen hur stor effekt behöver man då?

Mvh

Conny

Personligen brukar jag aldrig plåta i direkt sol-motljus utan snarare i halvskugga under ex träd eller liknande, då räcker 50-200 WS.
Här kan du se lite bildexempel, blixten ska inte synas tycker jag ;-)
www.brudfoto.nu
/Janne
 
Personligen brukar jag aldrig plåta i direkt sol-motljus utan snarare i halvskugga under ex träd eller liknande, då räcker 50-200 WS.
Här kan du se lite bildexempel, blixten ska inte synas tycker jag ;-)
www.brudfoto.nu
/Janne
Tackar för supersnabbt svar!

Japp, det mesta kommer nog att fotas i halvskugga/skugga men jag vill ändå kunna ta motljusbilder ibland. Så en uppskattning av den effektåtgången skulle vara intressant att veta.

Mvh

Conny
 
Tackar för supersnabbt svar!

Japp, det mesta kommer nog att fotas i halvskugga/skugga men jag vill ändå kunna ta motljusbilder ibland. Så en uppskattning av den effektåtgången skulle vara intressant att veta.

Mvh

Conny

ett eller ett par bländarsteg till gör att du behöver 400-800WS.

/Janne
 
Skall du även använda "studioblixtarna" till utomhusbilderna? Det finns visserligen batteriackar även till studioblixtarna men det kommer att bli bökigt och tungt. Du skall kanske redan från början titta på en batteriblixt? Elin har paket men priset ligger runt 15 och uppåt. Kanske inte precis vad du tänkte dig?

Sedan finns lösningen med "hotshoe" blixtar. Mellan tummen och pekfingret så är 3 st Canon 580 blixtar samma som en Elin Ranger Quadra 400 Ws.

Jag har valt 580 lösningen och prismässigt så springer även den iväg men den är tämligen portabel och om du vill så kan du även ha full E-TTl automatik även om manuellt fungerar bäst.
 
Tack för svaren!

Tanken var ju att kunna använda studioblixtar både inne (via nätström) och ute (via batteripack). Men om man måste upp i över 15 kkr så får jag nog fundera lite. Att köra med 3 st 580 känns onödigt dyrt eftersom den tredje blixten bara tillför ett halvt steg (om jag inte är helt ute och svävar här).

Mvh

Conny
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.