Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Electra 300i - bra studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!

Kollade på studioblixtar på nätet. Det slog mig att jag kunde gå in på Photax hemsida där jag såg att de säljer ett blixtsystem som heter Electra och jag tittade på modellen som heter 300i. Är det någon som har erfarenhet av dessa blixtar? Jag är väldigt nyfiken på dem. Det verkar vara ett bra alternativ till Elinchrome som är mycket dyrare eftersom dessa blixtar också har steglöst ljus. Det verkar också finnas en del tillbehör. Jag plåtar mycket porträtt i studio, kan jag väl säga också.
Skriv gärna om du vet något om dem eller ta en titt här och tala om vad du tror om dem.

http://www.photax.se/std/electra/Electra_systemet/electra_system.htm

Ja, att 300:an bara går at ställa ner till 37,5Ws är ju inte så bra.
(Elincrom) och Bowens Esprit tex går att ställa ner till 1/32.

Hur är förhållande mellan Ws och de olika inställningar, menar då 1/32.
Kan man läsa om detta någonstans. Är väldigt dålig på det tekniska,

www.tille.se skrev:
Hur är förhållande mellan Ws och de olika inställningar, menar då 1/32.
Kan man läsa om detta någonstans. Är väldigt dålig på det tekniska,

Inbillar mig att 37,5 Ws är det samma som en 1/8 effekt av 300 Ws..

Fler stegs inställningsmöjligheter ger ökade variationsmöjligheter. En blixt med 600 Ws som kan ställas till 1/8 kommer ge högre blixtstyrka.

Funderar vad 1/32 på Elincrome innebär i styrka uttryckt i Ws?

1/32 av 600WS är såklart 18,37Ws ;)
Likväl är då 1/32 av 300ws 9ws som Mats säger.

Patrik:

1/1 300ws
1/2 150ws
1/4 75ws
1/8 37ws
1/16 18ws
1/32 9ws

Så enkelt och så genialt. Tack.

Ska nu fundera vidare på detta med blixtar, är ändå sugen på Elinchrome eftersom jag är så van att jobba med dem.

Ha en bra julhelg!

Patric

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar