Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ej medgiven kopiering av hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag har tagit backup på mina bilder och gett en hårddisk till en närstående person i syfte att åtminstone en backup skall finnas på annan ort ifall huset brinner ned. (Det är ju inte bara hårddisken som kan krascha.)

Personen ifråga är inte längre vän med mig och vill dels inte ge mig hårddisken och meddelar att denne avser att kopiera hela innehållet och behålla för egen del.

Oaktat vad som finns på bilderna anser jag att jag har rätt att få tillbaka min hårddisk och att personen inte har rätt att kopiera mitt material.

Kan någon ge mig en fingervisning om vilket lagutrymme jag skall leta upp för att gå vidare med detta?

Johan

Jag har tagit backup på mina bilder och gett en hårddisk till en närstående person i syfte att åtminstone en backup skall finnas på annan ort ifall huset brinner ned. (Det är ju inte bara hårddisken som kan krascha.)

Personen ifråga är inte längre vän med mig och vill dels inte ge mig hårddisken och meddelar att denne avser att kopiera hela innehållet och behålla för egen del.

Oaktat vad som finns på bilderna anser jag att jag har rätt att få tillbaka min hårddisk och att personen inte har rätt att kopiera mitt material.

Kan någon ge mig en fingervisning om vilket lagutrymme jag skall leta upp för att gå vidare med detta?

Johan

Om själva hårddisken:

1) Det är din hårddisk från början?
2) Bad du om att få den förvarad eller skänkte du bort den?

Om det är en hårddisk du rimligen kan anses äga handlar det väl om egenmäktigt förfarande ("då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt").

Om bilderna:

Att personen kopierar dem är väl i sig inget direkt brott, men om personen utan ditt medgivande publicerar, säljer, ger bort eller över huvud taget använder bilder du tagit blir det så vitt jag kan förstå ett upphovsrättsbrott.

Muntlig

Borde inte en muntlig överenskommelse gälla i detta fallet. Det borde stå utan tvivel och inom all rimlig reson att TS lämnat hårddisken för förvaring och inte skänkt den till den fd vännen?! Jag tror att det är ett solklart fall om det skulle gå upp i rätten. Jag hade skickat en faktura på lämpligt belopp med möjlighet att lämna tillbaka disken med hänvisning till det ovan skrivna.

Om själva hårddisken:

1) Det är din hårddisk från början?
2) Bad du om att få den förvarad eller skänkte du bort den?

Om det är en hårddisk du rimligen kan anses äga handlar det väl om egenmäktigt förfarande ("då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt").

Om bilderna:

Att personen kopierar dem är väl i sig inget direkt brott, men om personen utan ditt medgivande publicerar, säljer, ger bort eller över huvud taget använder bilder du tagit blir det så vitt jag kan förstå ett upphovsrättsbrott.
O hur skall han kunna bevisa ngt alls i praktiken?

Borde inte en muntlig överenskommelse gälla i detta fallet. Det borde stå utan tvivel och inom all rimlig reson att TS lämnat hårddisken för förvaring och inte skänkt den till den fd vännen?! Jag tror att det är ett solklart fall om det skulle gå upp i rätten. Jag hade skickat en faktura på lämpligt belopp med möjlighet att lämna tillbaka disken med hänvisning till det ovan skrivna.
Hur skall han bevisa det?

Vet inte

Jag tror och hoppas att i ett civilmål/tvistemål så lägger man stor vikt vid rim och reson eftersom man här inte kan ha samma typ av beviskrav som i ett brottsmål.

O hur skall han kunna bevisa ngt alls i praktiken?

På samma sätt som man alltid brukar föra i bevis i persontvister. Med lite tur kan man ha kvar spår av inköp (kvitton, utdrag ur köphistorik från en webbhandlare m m) plus att det ofta handlar om vem som kan bedömas som trovärdig. Ser vi till eventuell användning av bilder så är det ju samma process som det brukar bli vid upphovsrättsbrott.

Man kan ju hoppas att en människa som kanske agerat i ilska kanske lugnar ned sig om den inser att det kan sluta med polisanmälan och en rättsprocess. Fast det kan ju tyvärr gå åt motsatt håll också ...

Johan måste först bevisa att fd vännen har HD.
Det går inte, vännen kommer bara att neka.
Husrannsakan lär inte komma på tal att en domare(eller är det åklagare) kommer att skriva på.

Och vad skall de leta efter? Det lär inte finnas en HD i fd vännens hus som har tillhört Johan.

På samma sätt som man alltid brukar föra i bevis i persontvister. Med lite tur kan man ha kvar spår av inköp (kvitton, utdrag ur köphistorik från en webbhandlare m m) plus att det ofta handlar om vem som kan bedömas som trovärdig. Ser vi till eventuell användning av bilder så är det ju samma process som det brukar bli vid upphovsrättsbrott.

Man kan ju hoppas att en människa som kanske agerat i ilska kanske lugnar ned sig om den inser att det kan sluta med polisanmälan och en rättsprocess. Fast det kan ju tyvärr gå åt motsatt håll också ...
Att bevisa att HD har varit "min" har jag inga problem med. Men att bevisa att den ÄR min är en helt annan sak. Och att hitta den....

När det gäller upphovsrättsbrott så kan Johan i princip bara hävda det om han har ett vittne på att han har tagit bilden. Ngt exclusivt original har han inte. Kanske kan han via EXIF påvisa att bilderna är hans i grund o botten o tagna med Johans kamera.

Men var finns HD? det vet inte Johan.
Nä det är nog allt bara o vänta ut stormen som du skriver.

Tack för intressanta svar.

Hårddisken är min och innehåller mina bilder. Den ligger i en kartong som är förseglad i så motto att jag stängt igen den med silvertejp och skrivit datum på.

Jag har haft ett nytt samtal med polisen och de kallar det för "olovligt förfogande".

Att det existerar en hårddisk går att visa (om än inte bevisa) genom mailkonversation mellan oss.

Den muntliga överenskommelsen är att hårddisken endast skall förvaras på personens kontor för att inte alla mina backuper ska vara på samma ställe. Jag har inte gett mitt medgivande ens till att personen ifråga får koppla upp hårddisken och rota i innehållet, än mindre kopiera det.

Enligt polisen är det skillnad på om man gått in på min dator och rotat och om man kopplat upp min hårddisk på en egen dator.

Frågan kvarstår: finns det någon lag som säger att man inte får kopiera andras material på det här sättet? Eller kan man kopiera annans material från en hårddisk så snart man har hårddisken till sitt förfogande?

Johan

Precis som Martin skrev tidigare så är det inget brott att kopiera din hd.
Skulle det vara ett brott så vore nog all internetinformation som visas i en browser olaglig och så ser ju inte verkligheten ut.

Den muntliga överenskommelsen är att hårddisken endast skall förvaras på personens kontor för att inte alla mina backuper ska vara på samma ställe. Jag har inte gett mitt medgivande ens till att personen ifråga får koppla upp hårddisken och rota i innehållet, än mindre kopiera det.

Enligt polisen är det skillnad på om man gått in på min dator och rotat och om man kopplat upp min hårddisk på en egen dator.

Frågan kvarstår: finns det någon lag som säger att man inte får kopiera andras material på det här sättet? Eller kan man kopiera annans material från en hårddisk så snart man har hårddisken till sitt förfogande?

Det är ju om inte annat ett brott mot ert muntliga avtal. I teorin är ju muntliga avtal lika giltiga som andra, i praktiken hamnar man ju ofta i en luddig trovärdighetsdiskussion om vad avtalet egentligen omfattade.

Man kan ju fråga sig varför personen över huvud taget fått för sig att vilja kopiera innehållet ... Det låter ju närmast som någon slags luddigt försök till utpressning. Det ställer ju den andra personer i en mycket dålig dager. Och, igen, i det ögonblick personen på något sätt använder bilderna på något sätt så finns det ju ett upphovsrättsbrott.

Nu vet jag att människor ofta reagerar ganska irrationellt i konflikter, men jag verkligen lite svårt vad det är den andra personen försöker uppnå utöver att obstruera och riskera att faktiskt begå brott.

BTW: Hoppas du skapat en ny backupkopia.

Jag har naturligtvis flera hårddiskar med backup så jag förlorar inget material men jag vill förfoga över det själv och vill inte att någon annan har kontrollen över mina bilder.

Som ett exempel på när någon annan är inne och rotar bland annans material kan jag berätta om ett diskussionsforum där vågorna gick höga. Där hade webmastern och jag olika åsikter och han löste det genom att stänga av mig genom att ändra mitt lösenord. (Han visste förstås inte att det gick ut ett automatiskt mail som lät mig få veta detta.) Han fick därigenom tillgång till alla mina privata meddelanden, ungefär som han skulle kunnat läsa mina mail. Den gången pratade jag också med polisen och de kallade brottet "intrång i förvar". Jag hade hoppas att man kunde hitta en liknande brottsbeteckning för när man kopierar innehållet på en av mina hårddisk olovandes.

Johan

Har ingen aning om vilken lag som gäller men nog borde det vara någon form av brott att kopiera en hårddisk som man tagit hand om i syfte att förvara den.

För att kunna kopiera den måste den ju anslutas på något vis - en åtgärd som är utöver det som kan förväntas av den som förvarar något. (Om jag får låna grannens garage och ställa min bil där så får han väl inte ut och köra en sväng).

Dessutom tror jag själva kopieringen är ett brott. Lagen om privatkopiering har nog ingen bäring här.

Sedan kan man ju fundera över straffsatser och prioriteringen i rättsystemet av den här typen av ärenden så även om du hittar något lagrum kommer det nog bli svårt att få polis och åklagare att agera.

Det kommer hur som helst bli väldigt svårt att bevisa att disken har kopierats (om nu så skett) så den biten blir nog svår att komma till rätta med.

Kanske är det enklaste att helt enkelt ignorera hela saken? Din motpart kanske slutar med fåneriet när denne märker att disken inte betyder något för dig? Ju mer du ligger på, desto "roligare" blir det att djävlas?

En möjlighet som kan vara värd att undersöka är kronofogden. De kan tydligen hjälpa till med mer än bara kräva in pengar, de kan hjälpa med att återhämta prylar om man vet exakt vilken pryl som skall hämtas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar