ANNONS
Annons

ej digitalt objektiv till D1H

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlotte

Avslutat medlemskap
:confused:

Har Nikon D1H digitalkamera och använder mina vanliga, ej digitala objektiv till den.

Med mitt objektiv Nikon ED 80-200mm blir bilden kritvit o motivet syns ganska svagt, när jag fotar i sol. I molnigt väder blir bilden ok.

Objektivet fungerar utmärkt i mina ej digitala Nikonkameror. Mycket märkligt tycker jag!

Är det bara med just detta objektiv det inte blir bra? Vad händer med med ett annat objektiv?
Har själv använt "gamla" 80-200 och en ännu äldre 180mm utan problem.

objektiv till D1H

Tack för svaret Stegge. Mina andra, ej digitala objektiv, fungerar utmärkt. Använder du ditt 80-200 till Nikon D1H?

Nej, till en D1. Men det kan väl inte bli värre med de nyare varianterna? Eller?

Skumt är det i alla fall? Jag vet att de uppgraderade mjukvaran i den när jag lämnade in den på översyn efter åtta månader men du har ändå nyare programvara.

Låt någon verkstad titta på den. Jobbar du som press, vilket jag tror att du (kanske) gör så brukar de vara rätt så snabba. Sist så tog jag lunch medan han tittade på den! Men det beror på var du bor också.

Jag kan faktiskt inte komma på vad det kan vara.
Förresten, be att få låna ett liknande objektiv och se om det blir likadant med det!

:) Tack Stegge för tipset!

Förresten, kanske kan du svara på om Windows XP är bättre än W. 98 att arbeta med bilder i? Är ju ändå så trögt att jobba med TIFF-bilder! Har svårt - är helsegt också i D1H:ans programvara - att få en översyn av bilderna när de väl är överförda till hårddisk eller CD!

Förlåt om jag låter korkad, men hur ser Nikons digitala objektiv ut....?

Och ja, XP är att föredra. Stabilare och snyggare. Men har du en gammal dator kan XP bli segt.

Har bara sett ett objektiv till en Nikon D1. Kollade inte det så noga. Men hörde när jag köpte min digitalkamera att de digitala objektiven var urdyra!

OK- tack för XP upplysningen. Inser att ny dator också behövs! Fy katten vad otroligt dyrt med proffsutrustning för digital fotografering!! Går väl an om man är anställd - inte annars!

dig. objektiv

Vad tokigt! Men minns nu att diskussionen med fotofirman var att mitt objektiv på 24 mm t ex fick helt annan brännvidd, när det användes i digitala kameran. Och att motsvarande dvs nytt objektiv som fungerade som 24 mm skulle kosta helmycket. Tror det var 20 000 eller nå't. Eller kan jag ha hört hel fel? Vore ju bra i så fall för det är trist att inte längre ha något riktigt vidvinkelobjektiv.

fel på bländaren?

Det låter som om det är något fel på bländaren. Kolla om bländaren sluter ordentligt.(ta väck objektivet, blända ner max, kika sedan genom objektivet samtidigt som du bländar ner manuellt snabbt (flytta den lilla klacken som sköter bländaröverföringen på "baksidan" av objektivet) Om bländarlamellerna fungerar som de ska så ska lamellerna sluta till minsta bländare utan att hänga sig eller hacka) Har du kollat med din vanliga Nikon om det funkar där? Jag vet inte om detta hjälper dig något men du kan ju testa om du inte redan gjort det.

Det dom pratade om var brännviddsförlängningen som på D1H är 1,5x. Det innebär att för att få brännvidden 24mm så behöver du ett 16mm (16x1,5=24) objektiv som kostar en hel del. Det är ju en stor nackdel om man fotar med vidvinkel, om du fotar mycket med tele så är det dock en stor fördel då ett 300mm blir 450 :)

Ja vad jag har hört så får du 1,5 gångers brännviddsförlängning med digitalkameran .Har något att göra med CCD:n storlek i digitalkameran.
Foto har en test i nr 1/2002 av D1X.
MVH/Bengt Säll

Charlotte.

Jag bara måste: XP är bättre som Calle S sa men det finns något ännu bättre; Mac Os 9.2 eller Mac Os X - maximal prestanda för Photoshop.

Förlåt :D

kollat objektiv

Nu har jag kollat mitt 80-200 objektiv i vanliga Nikonkamerran o fått fram bilderna - som var utmärkta. Ska kontakta firman där jag köpte min Nikon D1H.

Re: kollat objektiv

Charlotte skrev:
Nu har jag kollat mitt 80-200 objektiv i vanliga Nikonkamerran o fått fram bilderna - som var utmärkta. Ska kontakta firman där jag köpte min Nikon D1H.

va heter firman som du köpte från?

varför kallar du objektiv digital? det finns inga som heter så :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar