Annons

Egen fotostudio för modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Folkestad

Aktiv medlem
Hej!

Är väldigt sugen på att börja fotografera modellfoto, både i färg och i svartvitt, så jag tänkte att jag skulle "snickra" ihop en enkel fotostudio för detta ändamål. Dock vill jag fråga er vad som är nödvändigast för att kunna ta bra modellbilder, men som inte kostar allt för mycket.

* Någon form av bakgrund behövs ju. Kanske kan man använda vitt papper på rulle? Skarvar går ju att ta bort i Photoshop.

* Belysning: bygglampa från Clas Ohlson? En eller fler? Är en "softare" (eller vad det heter) något att ha? Tips på hur man bygger en sådan själv isåfall?

* Stativ som kan behövas har jag redan.

Så, är det något mer som behövs för att kunna ta modellfoton på ett helt okej sätt? Länkar som tar upp modellfotografering är av stor nytta!

Tack på förhand!

Mvh Andreas

Hm, du blir nog inte så mycket hjälpt av mig eftersom jag inalles i mitt liv stått i studio två ggr :) Men i alla fall, är det inte väldigt svårt att ta kort utan ljuset från blixtar. Om man vill ha ISO < 400 och någorlunda kort tid?

Kolla i trådar om hemmabygge tex Daniel Knutsen´s(dove) inlägg i dessa trådar, han har en hemmabyggd studio som ger proffsbilder. Bygglampor egen softbox kan ge superbra resultat.

En pappersrulle för fotobakgrundsbruk på 2,75x11 meter kostar bara typ 640kr på scandinavian, en sån köpte jag och det funkar skitbra.

Jag satte upp en plastmatta (plastgolv) bak-och-fram så att jag fick enfärgad baksida.

Denna målade jag dessutom med vit takfärg för att få en vit matt yta.

Mattan är ca 20 kvm och går från taket längs väggen och sen ut på golvet. På så sätt har jag trollat bort även skarven mot taket.

Mattan som var en stuv fick jag gratis....

Till detta har jag en softbox med två byggspotar samt två studioblixtar med paraply

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar