Annons

Egen avdelning för svartvit fotografering+

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Finns det möjlighet att inrätta en särskild avdelning för s/v foto? Kanske tom med underavdelningar som landskap, porträtt etc?

Önskvärt är också en mer specificerad sökmetod för att finna rätt typ av motivbild. Om man tex är intresserad av att finna svartvita landskapsbilder (som jag är..) så är man nu "tvungen" att välja kategorin "natur". Resultatet av en sådan sökning blir många träffar..men då på allt möjligt inom natur. Att hitta sina guldkorn bland dessa tar sin tid.

Kanske man skulle kunna göra kategorierna mer specifika och benämna dem med vanligt förekommande motiv. Särskilt naturkategorin tycker jag man skulle kunna dela upp mer. Helst skulle landskap stå separat, avskilt från kategorin "natur". Vilken typ av film som använts (dia/neg.färg/svartvit) borde man också få kryssa i vid uppläggning av en bild på fotosidan.


Ha det gott!

Mvh
JP
 
Jag håller med om att det vore schysst att kunna göra sökningar specifikt på svartvita bilder. Det har jag saknat många gånger.
 
Ett förslag i entidigare diskussion var att lägga till teknikkategorier, förutom motivkategorier.

Den diskussionen rann dock över i den fruktade "digitalmanipulationsdiskussionen" - så vi kan prova igen här då.

Det vore en enkel lösning (för mig ivartfall :) att tillföra sådana kategorier, men skulle det funka?
 
Just ja, jag var ju med i den diskussionen också. Hmm... Problemet är ju att en bild kan vara både svartvit OCH digital OCH manipulerad, men det är ju inget problem om man får välja en eller flera av teknikkategorierna precis som med motivkategorierna.

Jag är för förslaget. Sen får ni väl plocka ut några frivilliga för att märka upp de befintliga bilderna :) Jag kan ta några tusen om jag får göra det utan webbgränssnitt, kanske bara leverera en lista på bildid som är svartvita.
 
Jag skulle också vilja kunna söka på s/v bilder, och/eller ha ett forum speciellt för s/v. Ifall bilden är digital spelar ingen roll, även tonade s/v bilder borde få vara med. Redan inladdade bilder kan märkas om av ägarna själva ifall de vill att de ska komma upp som s/v.
 
jag tycker också det hade varit bra om man kunde söka på sv/v och sepia. Om bilden är digital eller inte spelar väll ingen roll, så länge bilden är snygg och intessant...
 
Soli & Allimac: Jag tror ni har missförstått den digitala biten. Läser ni den refererade diskussionen ser ni att det inte handlar om att särskilja digitalt producerade från traditionella svartvita bilder. Mer om att göra flera flugor på smällen genom att inte bara skapa en funktion för att märka upp svartvita bilder utan istället en bredare funktion där allehanda använda tekniker kan anges.
 

Bilagor

  • namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    3.2 KB · Visningar: 859
Precis så är att föredra!!

Då kan man välja om man vill göra en bred sökning eller om man vill specificera mot tex enbart "svartvit digitalt".

För att kunna ladda upp sin bild bör man vara tvungen att kryssa för ett antal förskrivna motiv-respektive teknikkategorier. Annars finns risken att man inte bryr sig om att kategorisera sina bilder..och då faller ju hela idén.


/JP
 
Jag tycker att det låter lysande. Dessutom har jag ibland saknat en möjlighet att söka efter bilder som gjorda med lite mer alternativa tekniker (leksaks-, låd-, gamla kameror, ädelprocesser eller något annat skoj). Kan vi samtidigt hitta en lösning för det eller ska vi förpassa den diskussionen till en ny/annan tråd?
 
Ädelprocesser får ju plats i ovanstående förslag tycker jag. Konstiga kameror tas om hand av den planerade funktionen "Kameraväskan" när den kommer. Då kan kan ju söka fram alla bilder som är gjorda med en Holga, Diana eller varför inte Barbie.
 
Kan jag ge er uppdraget att kollaborera fram den ultimata listan teknikkategorier då? Inte för många, inte för få...
 
Mina förslag så här långt:
Färg
Svartvit
Montage (ingen åtskillnad mellan analogt/digitalt)
Kolorerad (ingen åtskillnad mellan analogt/digitalt)
Retuscherad (Ja, bortsett från damm då. Ingen åtskillnad mellan analogt och digitalt)
 
Senast ändrad:
Jims förslag är enkelt och bra. Personligen bryr jag mig som betraktare inte om en bild är digital eller analog. Däremot kan det vara intressant ur andra perspektiv.

Ett alternativ skulle kunna vara:
  • Original: digital/analog(neg/pos?)
  • Kopia: svartvit/färg
  • Bearbetad kopia (mer än det sedvanliga): digital/analog
 
Det låter bra med dem olika teknikkategorierna. Men jag skulle vilja se att ett tillägg för motivkategorin också gjordes. Jag tycker att landskap ska vara avskilt från kategorin "natur". För mig är natur mycket en dokumenterande form av fotografi medan landskap har större konstnärliga intentioner.

När det gäller teknikbiten så skulle jag gärna se möjligheten att särskilja bilder tagna med olika typer av hus..digitalt, 35 mm, storformat etc.


/JP
 
forstheim skrev:
Det låter bra med dem olika teknikkategorierna. Men jag skulle vilja se att ett tillägg för motivkategorin också gjordes. Jag tycker att landskap ska vara avskilt från kategorin "natur". För mig är natur mycket en dokumenterande form av fotografi medan landskap har större konstnärliga intentioner.

När det gäller teknikbiten så skulle jag gärna se möjligheten att särskilja bilder tagna med olika typer av hus..digitalt, 35 mm, storformat etc.


/JP

Hallå..hejda dig nu..eller ska det vara möjligt att söka på kameramärke och brännvidd också eller bländare..hehe..i slutändan blir det väl ett hundratal sökmöjligheter för att få se en bild..

mvh/gunte..
 
Låter bra. Håller med om att natur och landskap skulle vara två olika kategorier. För mig är typ av kamera: 35mm, mellan format, storformat, ej så intresant, däremot vore det intresant ifall special kamera, eller special teknik använts, panorama, lådkamera etc. Det skulle kanske kunna vara optionella sök parametrar. Analog eller digital är intresant information om bilden, men skulle underställas typ av bild (natur, svart vit etc).
 
Att man använt någon slags udda kamera kanske kan sammanfattas till en teknikkategori "Specialkamera"; sedan ser man ju på Utrustning vad som använts.

Likaså "Specialfilm" och "Speciell mörkrumsteknik" för olika "hemkokta" experiment som inte passar på andra teknikkategorier.
 
Hehe Gunte.. :)

Nejdå..det är väl att ta i lite med att att söka på specifika kameramodeller och objektiv. Det är inte superviktigt med vilken typ av kamera man har tagit bilden. Det kan vara. Bara jag får igenom mitt förslag om att separera landskap från motivkategorin "natur" så blir jag nöjd. :)

Ha det gott!

Mvh
JP
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.