Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

efterbelysning i PS...

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
Har fått hyfsat grundläggande koll på enklare efterarbete i PS som jag tidigare gjorde i mörkrummet, men har lite problem när det gäller efterbelysning av ett mindre område, tycker bara att hur jag än gör så blir det för fläckigt...vet inte riktigt hur man drar ner styrkan på efterbelysningen, tycker det blir för mycket...skulle vilja ha en mycket svag, så jag kan göra lite i taget...

någon som har någe tips själva eller vet var man kan få lite tips om var jag kan läsa mig till denna funktion..??

Rille
 
Bäst kontroll har man med justeringslager (finns tyvärr inte i nedbantade versioner). Testa och fråga mer om det inte vill sig.

Med Photoshop 5 LE kan man duplicera hela bilden istället till ett nytt lager. Hur man gör med Elements vet jag inte.
 
Manualen ägnar några rader åt den, så där kan du börja :-D

Minska exponeringen så får du en tunnare/mjukare efterbelysning. Jag brukar ha den extremt lågt och efterbelysa med många svepande rörelser, råkar man kladda för mycket kommer händelsepenseln (history brush) väl till pass.
 
En till fråga....

Om man vill försöka få mer skärpa ska man vad jag förstå använda sig av filter-sharpen och sedan nån av alternativen(använder mig av 7.0) men det händer ingenting om jag trycker på dem...går det då inte att få bilden skarpare eller är det jag som missat ngt...??

Rille
 
Är det möligen så att du försöker skärpa justeringslagret i stället för själva bilden? Den enda skärpningsfunktionen som duger något till är oskarp mask. Där finns det å andra sidan ett otal inställningar (för webben brukar jag använda inställningarna 300/0,5/3).
 
Tack lars erik...verkade inte bli sån stor skilnad dock...är det så att man måste markera ut den delen av bilden som man vill ha skarpare...tillexempel ett porträtt och markera ut personen och sedan köra unsharp mask..??

Rille
 
Markerar du ett område appliceras filtret bara där, annars ska hela bilden påverkas.

Hur ser det ut i den lilla granskningsbilden i dialogrutan för skärpningen?
 
kan inte riktigt påstå att jag ser nån direkt skillnad ialla fall inte i radius och treshould....jag vill göra precis som i artikeln i "lära " här på fotosidan "manuell USM"...men hajjar inte hur man gör...förstår att artikeln var till för dem som kan fackorden etc..men jag skulle behöva göra precis likadant, min bild verkar ha samma oskärpa som den i den artikeln......här kommer ex för den bilden som förhoppningsvis kunna göras skarpare..

Rille
 

Bilagor

  • file0113mini.jpg
    file0113mini.jpg
    34.5 KB · Visningar: 226
ska klargöra en sak, det är den effekten i den artikeln jag är ute efter..finns det ett smidigare sett eller genväg så är det ju såklart välkommet!!!=)

Rille
 
Skarpare bild

Hej, här har jag jobbat lite på din bild med lite olika skärpeverktyg. Först lite Highpassteknik sen lite av den teknik som tidigare finns beskriven på fs första sida: Bättre skärpa på gryniga foton.
 

Bilagor

  • file0113mini_b.jpg
    file0113mini_b.jpg
    34.6 KB · Visningar: 208
Jag gillar ju högre kontraster så jag tog din bild och gjorde den som jag hade velat ha den.

Jag använder mig av High Pass, Unsharp Mask och Levels.

Lycka till!
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    20.1 KB · Visningar: 206
är inte så intresserade av era showoff....ni är duktiga, det vet jag, men jag blir inte klokare av att se det nya resultatet! Utan av hur ni hur ni kommer dit

Patrik: vi har samma smak!, berätta hur du gjorde....den som jag lade upp hade jag redan unsharpmask etc..men den blev inte bättre för det...jag vet var de olika funktionerna är till för men behöver mera veta hur jag använder dem...

Rille
 
tack alla!! Patrik...ditt resultat e ju precis som jag vill ha det...har nu testat mig fram, det verkar betyda mycket i vilken ordning man utnyttjar dessa verktyg...blir helt klart bättre , men skulle vilja veta lite mer hur du gjort...

Rille
 
Var inte meningen att "showoffa" :)

Såhär gjorde jag:

1. Duplicera backgrunden
2. Filter -> Other -> High Pass (Radius 10)
3. Edit - Fade High Pass (Opacity 25%)
3. Sätt Lagret till Soft Light
4. Lägg till ett Levels lager. See bild nedan.


Om bilder var hyfsat skarp från början hade detta räckt. Men...

5. Filter -> Sharpen -> Unsharp Mask (100%/1,0pixels/1levels) På backgrundsbilden.
6. I detta fall gjorde jag detta på "High Pass" lagret också. Dvs. välj det lager med High Pass effekten på och CTRL-F.

Efter detta är jag hyfsat nöjd.. Men...

7. Sharpen Tool är ett vertyg jag använder ibland på ögon och så. Använd inte för hög opacity bara på verktyget.

Hoppas detta hjälpte :)

/Patrik

PS: För högre/mindre kontrast dra runt i levels dialogen...

PS2: Jag använde också Burn Tool för att göra tröjan lite mindre utfrätt...
 

Bilagor

  • levels.jpg
    levels.jpg
    23 KB · Visningar: 102
får inte riktigt till higpass...så jag har bara utnyttjat levels och unsharp mask..lite bättre iaf tror jag..
 

Bilagor

  • file0113mini.jpg
    file0113mini.jpg
    36.8 KB · Visningar: 97
Tack patrik!!! Det tror jag inte heller, det kändes bara så när tre på raken lade upp sina resultat utan vettig förklaring hur de gått tillväga..nu ska det banne mig funka!!!
Tack för detaljrik förklaring...step by step e det enda som funkar för mig just nu!!

när jag ändå har dig på tråden..har du någe tips på hur man får till efterbelysning så att det inte ser fläckigt och smetigt ut...får det inte riktigt jämt..

Tack åter igen..

Rille
 
rickardsund skrev:

när jag ändå har dig på tråden..har du någe tips på hur man får till efterbelysning så att det inte ser fläckigt och smetigt ut...får det inte riktigt jämt..

Tack åter igen..

Rille

Förstår inte riktigt hur du menar.
Vilket verktyg använder du?

/Patrik
 
Burn tool, med exposure runt 6-7%..men jag tycker att det har en tendens att bli randigt/fläckigt...markerar du in ett område eller gör du det på "fri hand"...

hm...din förklaring funkade för tröga mig till steg 3b "sätt lagret till soft light"...finns inge sådant Layer->gardinen.....sedan har jag koll på steg 5 och neråt..e det tänkt att jag ska lägga till nytt lager för varje steg?

Rille
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.