Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 400/2.8L USM vs Ef 400/2.8L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Är det någon som vet varför Canon släppte version 2 av EF 400/2.8 L? (utan is).
Vad är skillnaden frånsett lite viktskillnad?

Tittar man på icke IS version I vs II så var det nog två huvudskillnader:
1) version II hade ett fluorit linselement som tydligen saknades i I
2) version II hade en USM med direkt manuell fokus utan inkoppling av AF motorn och hade alltså den moderna formen av USM. Med version I använde man focus by wire - detta kunde leda till att om AF motorn pajade gick det inte alls att fokusera ens manuellt.

Nu hoppas jag att jag är rätt underrättad. Kolla själv vidare. Försök "history of canon 400 2.8" på google.

Tittar man på icke IS version I vs II så var det nog två huvudskillnader:
1) version II hade ett fluorit linselement som tydligen saknades i I
2) version II hade en USM med direkt manuell fokus utan inkoppling av AF motorn och hade alltså den moderna formen av USM. Med version I använde man focus by wire - detta kunde leda till att om AF motorn pajade gick det inte alls att fokusera ens manuellt.

Nu hoppas jag att jag är rätt underrättad. Kolla själv vidare. Försök "history of canon 400 2.8" på google.

Tusen tack! Mycket intressant!
Min gamla 300/2.8 är ju lika dan och på den fungerar Af, men MF är trasig.
Beror det på att den har focus by wire?

Man märker ju det att när kameran är av så går det ju ej att focusera MF, sedan när man på 400 / 300 focuserar mf, så hörs ett elektroniskt ljud. Jag ska kolla upp om det är lik med min 500/4.5.

En sak som jag har för mig att min pappa har nämnt är att 400/2.8 I har bly i glasen, det tog man bort på version 2. Jag har ett svagt minne av det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar