Det är ju cashback kampanj på 16-35/4 just nu så det är ytterligare 900 kr att spara på den optiken. Slutpriset blir alltså ca 9.000 kr
Hmm kanske är ett intressant alternativ ändå, det känns bara lite ovant med 4,0 i ljusstyrka som bäst men man kanske skall tänka annorlunda på en supervidvinkelzoom jmf annan brännvidd stämmer det?
De för mig nya tankarna går isf så här:
-dels har en supervidvinkel redan från början ett "inbyggt" stort skärpedjup vilket betyder att en större bländare som exv 2,8 förmår ändå inte att skapa kort skärpedjup om man nu skulle vilja det.
-när man tar bilder med en supervidvinkel så är det ofta önskvärt med ett stort skärpedjup därför att man exv vill ha både förgrund och motivet skarp vilket snarare kräver nedbländning. I praktiken strävar man därför efter att använda så liten bländare som möjligt för att maximera skärpedjupet.
- den här typen av brännvidd ger som regel god skärpa i mitten men för att få kantskärpa behöver man vara beredd på att blända ned ett par steg vilket gör att man hellre använder bl 5,6, 8 och 11 snarare än bl 4.
-tack vara IS på 4,0 modellen klarar man ändå av svagt ljus om motivet inte rör på sig allt för mycket vilket minskar behovet av 2,8
Stämmer dessa tankar, är det rätt tänkt för jag har inte tänkt på det sättet tidigare då jag inte har någon erfarenhet av att använda denna brännvidd men jag är väldigt sugen på det!
Och för egen del har jag också börjat fundera så här:
Canons brännvidd 16-35 kan vara mer användbart än Tamrons 15-30 pga att man kan zooma ändå upp till 35 mm vilket får anses vara en väldigt användbar brännvidd rent generellt, skillnaden på 1 mm från 16 till 15 mm är i praktiken dock större än vad det ser ut att vara på pappret
Nu är detta ingen vs tråd mellan Tamron o Canon utan mellan två Canon optiker men de här tre linserna har ändå mycket gemensamt och därav att jag blandat in Tamronlinsen något.