Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 100/2.8L IS USM + EF-25 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Hej alla,

Köpte häromdagen en Canon extensiontube (EF-25 II) i tron om att jag skulle kunna krympa närgränsen ytterliggare.
Närgränsen är 300mm som standard för detta objektiv och jag verkar banne mig inte komma närmre med EF-25 monterad.

Någon som har förklaring, eller kan motbevisa med text eller bilder? Eller var jag bara för trött klockan midnatt häromkvällen med dålig belysning under köksfläkten? ;-)

Vänligen,

Andreas

Hej alla,

Köpte häromdagen en Canon extensiontube (EF-25 II) i tron om att jag skulle kunna krympa närgränsen ytterliggare.
Närgränsen är 300mm som standard för detta objektiv och jag verkar banne mig inte komma närmre med EF-25 monterad.

Någon som har förklaring, eller kan motbevisa med text eller bilder? Eller var jag bara för trött klockan midnatt häromkvällen med dålig belysning under köksfläkten? ;-)

Vänligen,

Andreas

Du var nog trött. Flytta objektivet 25 mm från kameran uta påverkan av närgräns låter otroligt!

Hej alla,

Vänligen,

Andreas

om det är Canon EF 100/2,8L IS USM Macro du menar så tror jag nog att du var för trött
men af slutar nog att fungera men med manuell fokus ska du komma närmare

mvh Jörgen Rehnstedt

Tack,

Jag får rigga på stativet och försöka med MF istället.

Någon som för övrigt har fotat med 7D, EF 100/2.8L IS USM och EF-25 II tillsammans eller liknande?

/Andreas

Om jag förstår dig rätt så utgår du från ett makrotele inställt på avbildningsskalan 1:1, ökar utdraget med en mellanring och finner att närgränsen (totalavståndet motiv och sensor) inte minskat?

I så fall är din iakttagelse helt riktig, faktum är att avståndet istället ökar lite grann:)

Orsaken är att vi utgår från skala 1:1 och där har totalavståndet mellan motiv- och bildplan ett minimum (med konstant brännvidd) så varje förändring kommer att öka avståndet. Din mellanring leder visserligen till att avståndet mellan motiv och objektivfront minskar MEN det minskar med mindre än mellanringens tjocklek så totalavståndet ökar därför.

Om jag förstår dig rätt så utgår du från ett makrotele inställt på avbildningsskalan 1:1, ökar utdraget med en mellanring och finner att närgränsen (totalavståndet motiv och sensor) inte minskat?

I så fall är din iakttagelse helt riktig, faktum är att avståndet istället ökar lite grann:)

Orsaken är att vi utgår från skala 1:1 och där har totalavståndet mellan motiv- och bildplan ett minimum (med konstant brännvidd) så varje förändring kommer att öka avståndet. Din mellanring leder visserligen till att avståndet mellan motiv och objektivfront minskar MEN det minskar med mindre än mellanringens tjocklek så totalavståndet ökar därför.

Tack Lennart,

Detta innebär att jag kan lämna tillbaks mellanringen om jag inte finner något annat användningsområde? Visst, jag har två hus, så jag skulle i praktiken kunna köra mellanringen till mitt 50/1.8.

Detta är inte första gången jag köper saker i onödan. Stämmer det som du säger så är det en riktigt dålig affär jag har gjort...

Jörgen - har Du någon kommentar till detta som praktiserat kombinationen?

/Andreas

Jag vet inte om du kommer närmare i mm räknat men därimot ökar förstoringen försöker bifoga blid på skillnaden mellan utan mellanring och 24 mm

Bilagor

• 24 mm kopiera.jpg
    24 mm kopiera.jpg
    84.4 KB · Visningar: 264
Missförstå mig inte nu, avbildningsskalan/förstoringsgraden ökar med mellanringen trots att avståndet ökar lite grann.

Jag vet inte om du kommer närmare i mm räknat men därimot ökar förstoringen försöker bifoga blid på skillnaden mellan utan mellanring och 24 mm

Okej Jörgen och Lennart,

Så gluggens närgräns förändras kanske inte, men en mellanring skulle göra att en geting fyller ut bilden mer och ge en känsla av högre förstoringsgrad, även om det inte blir högre förstoringsgrad?

Om jag tittar på Jörgens bild så var det nog det jag var ute efter - att verkligen komma närmre med min nuvarande glugg. Jag fick bara uppfattningen av att jag kommer närmre för att jag kan fokusera närmre. Men även om jag inte kan det så fungerar det i alla fall som jag tänkt mig?

Någon av Er som kanske kan förklara bättre efter att ha läst mitt sammelsurium av ord ovan? :)

/Andreas

Arbetsavståndet (avståndet mellan objektivfront och motiv) minskar och förstoringen (avbildningsskalan) ökar med mellanringar, som Lennart skrev och Jörgen visade med exempel.Det viktiga är alltså motivets avstånd till objektivfronten, inte till sensorn. Mellanringar fungerar på precis samma sätt på ditt objektiv som på alla andra objektiv. Ju bredare mellanring desto större förstorng. Det finns satser med tre ringar av diverse tillverkare som brukar ge ca 70 mm tillsammans, Då får du mer förstoring än med 25 mm, ifall du vill ha det.

Olle

Edit: Lade till de två sista meningarna.

Senast ändrad:
Jag lade faktiskt till de tre sista meningarna. Svårt att räkna till tre ibland. :)

Olle

Tack Olle,

Jag tror jag kopplar nu.
Är det någon av Er som även testat en Raynox DCR-250 på ett makro motsvarande detta 100mm?

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar