Annons

Easycover skyddsfordral

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Är det någon som vet om easycover skyddsfordral är något att ha? Funderade på om dessa kunde ge ett vettigt skydd på skumpiga safarifärder. Eller skapar de bara mer problem med sand mellan kameran och fordralet? Försämrad hanterbarhet av knapparna?

Är det ingen som har använt dessa silikonskydd under safariresor eller likande? De säljs i alla kamerabutiker och till nästan alla systemkameror så det borde väl inte vara rent skräp. Att det skyddar en del mot stötar är ju självklar men finns det nackdelar med dessa? Svårare att använda reglagen? Risk för fukt eller sand under silikonöverdraget?

Spontant känns objektivkragen vettigare, det brukar vara den del av kameran som jag stöter i med. Fukt under tror jag inte är ett problem, sand blir som sand i ett mobilfodral, det ger lite fula märken mot att fodralet ger skydd.

Har haft ett sådant på min D810 under snart ett år.
Anledningen förutom ett visst skydd är att jag vill ha ett rejält grepp att hålla i då jag inte har batterigrepp monterat.

Erfarenheterna från året är mycket goda där åtkomlighet och manövreringen inte varit nåt som helst problem. Inte heller att skyddet "glappar eller sladdrar" utan det sitter tight mot huset i alla lägen. Enda nackdelen är den "flärp" som man fäster i blixtskon som är avtagbar, vid hantering i väskan o.s.v. så har den en förmåga att lossna så att man får trycka tillbaka den, annars inga problem alls. Den kan man ju dock klippa bort om man vill!

Har visserligen inte varit i några krävande miljöer förutom i svensk skog och mark samt stadsmiljö, men inget smuts hade fastnat under då jag kollade för några veckor sedan efter ca. 10000 exponeringar.

Så är man medveten om att kameran blir betydligt större att hålla i och manövrera så kan jag rekommendera Easy Cover!

Funderade på om dessa kunde ge ett vettigt skydd på skumpiga safarifärder.

Vad är det du tycker att kameran behöver skydd mot? Att den kan bli smutsig? Det enda jag upplevt som något av ett problem på safari är regn, men det brukar jag lösa genom att torka med en handduk emellanåt.

Vad är det du tycker att kameran behöver skydd mot? Att den kan bli smutsig? Det enda jag upplevt som något av ett problem på safari är regn, men det brukar jag lösa genom att torka med en handduk emellanåt.

Skydd mot stötar i första hand och vatten/sand i andra hand. Jag har fått en havererad kamera i Serengetti innan så jag tänkte ha två hus varav åtminstone det ena extra skyddat. Vi kommer troligen även att hoppa omkring lite bland klipppor och där riskera att kameran stöter mot något. Det är alltså inte enbart foto från safarifordon som är aktuellt.

Vad var det som hände i Seregeti?

Själv har jag aldrig haft problem med mina kameror under hundratals safaridagar i södra Afrika (Kalahari, Kruger osv). Däremot kärvade en zoommekanism en gång efter ett par veckor i Ténéré och några sandstormar. Betvivlar dock att denna "dykardräkt" skulle ha hjälpt.

Vad var det som hände i Seregeti?

Själv har jag aldrig haft problem med mina kameror under hundratals safaridagar i södra Afrika (Kalahari, Kruger osv). Däremot kärvade en zoommekanism en gång efter ett par veckor i Ténéré och några sandstormar. Betvivlar dock att denna "dykardräkt" skulle ha hjälpt.

Kameran stötte mot något i terrängbilen utan att jag ens märkte det d.v.s. en enkel stöt och hela spegelmekanismen havererade. Kameran fick flygas in till närmaste by. Jag hade tur att hitta en snäll pilot som fixade det och sen fanns folk i byn som körde till Nikonbutiken som fixade dagen innan julafton. Tyvärr blev jag helt utan kamera i Serengetti. Ytterligare ett haveri senare i Zambia som jag lyckades laga med tuggummi. Ett silikonskydd hade kanske skyddat lite mot detta men ingen garanti. Än viktigare är att jag skall ha dubbla kamerahus nästa gång.

Spontant känns objektivkragen vettigare, det brukar vara den del av kameran som jag stöter i med. Fukt under tror jag inte är ett problem, sand blir som sand i ett mobilfodral, det ger lite fula märken mot att fodralet ger skydd.

Fast objektivet /främst 600 mm skyddas av lenscoat eller motsvarande. De små kragarna kanske hjälper lite till små objektiv men jag ser inget större behov av dessa nu.

Vissa negativa bitar alltså med sand bakom silikonet.

Jag hade en sådan på min D80 och har en sådan på min D7000. Det ger bättre grepp och dunsarna blir mjukare om man råkar stöta emot. Däremot kan jag inte se att den skulle skydda mot väta, det är hål överallt så sand och vatten kommer in. Jag har aldrig utsatt kameran för sådant men misstänker att man då får ta av det och torka kamera och fodral.
Manöverplattan (med OK-knappen i mitten) blir lite svårtryckt, man får trycka till lite med naglarna ibland. Annars fungerar det ok, har tom blvit van vid flärpen över blixtskon

Jag hade en sådan på min D80 och har en sådan på min D7000. Det ger bättre grepp och dunsarna blir mjukare om man råkar stöta emot. Däremot kan jag inte se att den skulle skydda mot väta, det är hål överallt så sand och vatten kommer in. Jag har aldrig utsatt kameran för sådant men misstänker att man då får ta av det och torka kamera och fodral.
Manöverplattan (med OK-knappen i mitten) blir lite svårtryckt, man får trycka till lite med naglarna ibland. Annars fungerar det ok, har tom blvit van vid flärpen över blixtskon

Om det blir bättre grepp och skyddar åtminstone lite mot stötar och det utan att det blir svårare att manövrera kamerans knappar så är det ju väl värt pengarna antar jag. Kanske även har sin funktion på vilda rockkoncetrer och inte bara på safari i Afrika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar