Annons

DX-objektiv vs andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Novis på objektivfronten behöver hjälp!
När jag gick in på Nikons hemsida för att kolla in olika objektivalternativ snubblade jag över denna uppställning:

DX Nikkor Lenses for Digital SLRs
10.5mm f/2.8G ED AF DX Fisheye-Nikkor
12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor

Vad är det som dessa DX-objektiv "klarar av" som "vanliga objektiv" inte klarar av? Missförstå mig rätt nu... :) men vad är det jag missar om jag köper ett "vanligt objektiv"?

Ovanstående objektiv är nämligen för tillfället inget alternativ eftersom jag är ute efter ett teleobjektiv och då gärna med zoom. Har ni något förslag på ett lämpligt? Skulle väl helst vilja komma upp mot 200-300mm...

//villrådig och förvirrad Jenny

Så här har jag tolkat det Björn Rörslett skrivit.

Högupplösta digitala sensorer har problem med med ljus som faller med mycket vinkel, ger bla färgfel. Detta märks särskilt på vidvinkelobjektiv då ljusets vinkel blir mycket flack ute i kanterna. DX objektiv ger en "rakare" vinkel, telecentrisk. Teleobjektiv har inte detta problem och därför behövs inte heller DX-design för dessa.

Någon mer kunnig får gärna fylla i och/eller korrigera.

Den stora skillnaden ligger i att de inte täcknar ut en lika stor bildcirkel som vanliga småbildsobjektiv.
Dvs om du sätter det på en analog kamera så ser du tydligt hur det blir en stor svart sorjkant i sökaren.

Här klippt från en kommentar av Björn Rörslett

"Betegnelsen går nemlig slett ikke på at bildesirkelen er mindre, men på at objektivet er basert på et telesentrisk prinsipp. Dvs. det oppfører seg som om alle lysstrålene kommer fra uendelig, slik at lyset faller tilnærmet vinkelrett inn på bildebrikken selv ut i hjørnene. Det er langt ifra "enklere" å lage slike konstruksjoner, tvert imot er det en krevende utfordring for konstruktørene. Det er også for ekstreme vidvinkler at "DX" har noe for seg, fordi der vil man få størst problemer med nåværende optiske konstruksjoner på en DSLR. Det er liten grunn til å lage en 50 mm som "DX" for dagens DSLR for Nikon og overhodet ingen grunn til å lage "DX" for teleobjektiver. Her kommer lysstrålene allerede tilnærmet parallelt ut av objektivet.

Skal "DX" fungere på en DSLR som også skal være kompatibel med eksisterende objektiver, er det nødvendig at bildesirkelen er mindre enn "fullformat", ellers må avstanden mellom objektivfatning og bildebrikke økes og det betyr igjen at kamerahuset må lages større, med andre ord blir et *nytt* format som ikke er kompatibelt med et filmbasert 24x36 mm kamera. Nikon kan løse vignetteringsproblemet på sine DSLR nettopp fordi "DX" sensoren er tilstrekkelig liten til at dagens "F" bajonett kan beholdes.

En annen egenskap ved de telesentriske DX-objektivene er at deres bildesirkel er størst ved uendelig fokus og blir mindre når objektivet fokuseres nærmere. Derfor kan man ikke sette mellomring f.eks. på en 12-24DX, fordi fokus enten kommer inn i objektivet, eller det blir kraftig vignettering i bildekantene."

Ok, så på teleobjektiv är det alltså totalt onödigt med DX. Tack så hemskt mycket för snabba svar!!

Det jag ska tänka på är då istället att det ska vara ett D-objektiv, eller?

//inte längre så förvirrad men dock aningen villrådig Jenny

FILM) (piratjenny skrev:
Ok, så på teleobjektiv är det alltså totalt onödigt med DX. Tack så hemskt mycket för snabba svar!!

Det jag ska tänka på är då istället att det ska vara ett D-objektiv, eller?

//inte längre så förvirrad men dock aningen villrådig Jenny

Inte heller D é så viktigt (ursäkta ordvitsen). D ger bara ett (nästan obetydligt) tillskott vid blixtfotografering då det talar om för kameran hur långt det är fram till huvudobjektet.

iTTL fungerar så bra att det är tveksamt om det gör någon skillnad.

/AnWi

Ordvitsar är alltid välkomna!!

Ok, så det hela är en global komplott för att lura okunniga wanna be-fotografer att köpa onödiga objektiv?
;-)

Nu är ju detta visserligen ett Nikon-forum, så med risk för att bli doppad i tjära och täckt med fjädrar - varför ska jag välja Nikkor och inte tex Sigma?

//upplyst och spendervillig Jenny

FILM) (piratjenny skrev:

Ok, så det hela är en global komplott för att lura okunniga wanna be-fotografer att köpa onödiga objektiv?
;-)

Nu är ju detta visserligen ett Nikon-forum, så med risk för att bli doppad i tjära och täckt med fjädrar - varför ska jag välja Nikkor och inte tex Sigma?

DX är ingen dum ide för vida vinklar och finns inte att få för teleobjektiv. Så Nikon bör ha hedern i behåll här :)

FILM) (piratjenny skrev:
För att de är snyggare!

...nävars, men gällande t.ex 12-24mm lär Tokinas vara lika bra, om inte till och med snäppet bättre än Nikons. Har ingen personlig erfarenhet av detta, dock.
Däremot kan jag inte svara för byggkvaliteten på andra gluggar än Nikons egna, som gör att jag tycker de är värda de extra pengarna.

Jag är väl tyvärr (ekonomiskt tyvärr!) alltför märkesgalen (märkesmedveten kanske låter bättre?) för att köpa nåt annat än Nikkor till min D70....

Då är det bara att börja leta då!

//köpsugen Jenny

Kom ju på att jag har några objektiv som ligger och skräpar i förrådet.... Köpte en gammal Nikon F för ett gäng år sedan och fick då med tre objektiv. Har inte haft en tanke på att de kanske skulle kunna gå att använda till min D70. Hmmmm..... får springa ner i källaren ikväll och rota fram dem och se vad det är för några. Återkommer med info om skattjakten!

//upprymd Jenny som inte kan komma hem fort nog

Om dina gamla objektiv inte är av Ai-typ kan du inte montera dem på D70. Försök inte med våld då det kan skada kameran. Ai-objektiv har normalt dubbla bländarskalor.

FILM) (piratjenny skrev:

Visst kan du med fördel välja Sigma, Tamron, Tokina mm i vissa lägen.
Sigma EX 18-50/2.8 DC är hur bra som helst. Kostar en tredjedel av Nikkor DX 17-55/2.8D.
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di och
Tamron SP 90/2.8 Di Macro är svårslaget.
Tokina AT-X 12-24/4 skall ju vara bättre än Nikon.

Inte måste man vara märkestrogen när det gäller alla gluggar heller.

Å andra sidan:
Nikkor AF 50/1.8D är svårslaget i pris och prestanda.
Nikkor AF 85/1.8D likaså.
Nikkor AF(-S) 80-200/2.8D är också bland det bästa som finns.

Blanda rätt och du blir nöjd.

/AnWi

objernulf skrev:
Om dina gamla objektiv inte är av Ai-typ kan du inte montera dem på D70. Försök inte med våld då det kan skada kameran. Ai-objektiv har normalt dubbla bländarskalor.

Jag lovar att fråga er om de funkar innan jag testar. Vill inte göra illa min bästa vän :)

//jenny som snart är på väg hem

Sådär, nu har jag inventerat objektivlagret.... Resultat:
Nikkor-S Auto 1:2,8 f=35mm
Nikkor-P Auto 1:2,5 f=105mm
Nikkor-Q Auto 1:4 f=200mm

Hur lyder domen???

//nyfiken men skeptisk Jenny

Ok, det är äldre objektiv av icke-Ai typ och kan normalt inte monteras på D70. Om de däremot är konverterade till Ai går det bra. De ska i så fall ha dubbla bländarskalor, en stor och en liten.

Dubbel bländarskala på ett Ai-objektiv. Original Ai eller Ai-konverterat (man har bytt bajonettfattningen).

Bilagor

• ai2835c.jpg
    ai2835c.jpg
    40.1 KB · Visningar: 186
Attans också!! De är inte konverterade.... Jag får kanske börja använda min analoga igen. Den är sådär trevligt charmigt gammal...

Förresten, är det nån som vet om man nånstans kan få reda på tillverkningsår på en gammal Nikon? Skulle vara intressant att veta.

Tack för hjälpen allihopa!! Då är det trots allt bara att ta på sig spenderbyxorna och bege sig ut på shoppingtur.

//Jenny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar