Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dunkla färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Desto mindre ljus, desto mindre starka blir ju färgerna men jag skulle annars säga att de flesta justerar nog det i efterhand. I datorn. Så gör jag.

Varför vill du inte göra på det sättet?

Viktor

Ps: Dock kan jag inte mycket om studioljusättning så det kanske finns något bra verktyg för att få till det.

Ok. Det är ju kombinerat med ganska svagt ljus så det har du nog rätt i.

Enklare justeringar gör jag såklart i datorn. Men är ej så intresserad av att sitta vid datorn och trixa alltför mycket. Dessutom är jag van att kolla på dia med projektor och då vill det ju till att göra bilden "färdig" redan i kameran!

hm

det beror väl mycket på ljussättningen.. står mycket om vad man kan göra med bilden i "mörkrumsteknik" av Pär Lundqvist.. jag har enbart arbetat med svart/vitt men aldrig med färgbilder.. så jag vet inte om det är samma sak.. men i den boken finns massor om du vill arbeta utan datorn/photoshop..

oj

oj läste fel.. såg att du vill ha färdigt resultat i kameran.. men då är det nog ljussättning och filter m.m. som gör det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar