Annons

Dubai - klädregler och fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Kommer att åka med familjen till Dubai nu ganska snart.
Ni som har varit där, vill ni berätta lite?
Jag har rest i hela mitt liv, jorden runt osv, men jag är lite nervös inför den här resan faktiskt. Första arablandet jag kommer till (Egypten räknas ju knappast) så det är ju det här med klädreglerna och allt.
Vi ska bo i Sharja och där är de tydligen ännu strängare än inne i själva Dubai.
Har läst att det räcker om man har shorts som går ned till knäna och vanlig t-shirt. Jag som är emot allt vad religioner heter gillar ju inte att nån annan bestämmer vad jag ska klä mig i, men längre shorts och stor säckig t-shirt brukar jag ändå ha på mig så det känns inte så farligt. Stämmer det att det går bra så, eller är det nåt mer?
Vad ska man undvika att göra, vad ska man tänka på? Hur ser de på turister där nere?

Sen det här med fotografering. Förutom det uppenbara att man inte fotar militära byggnader, flygplatser etc, och ber alla personer man fotar om lov. Finns det annat att tänka på? Saker man absolut inte ska fotografera? Kan man ta kort på moskéer t ex? Är det problemfritt att släpa runt på systemkamera, massa objektiv och stativ?

På tal om stativ, kan man ta det som handbagage? Jag har en kameraryggsäck där man kan fästa stativet på utsidan på bottnen/undersidan. Vet inte om måtten håller sig inom gränserna då, men jag tror det. Blir de väldigt misstänksamma i tullen? Rent tekniskt skulle jag ju kunna använda stativet som vapen (slå nån i skallen).
Känns inte så skoj att stoppa ner det i incheckningsbagaget - händer ju ganska ofta att det kommer bort...
 
Lokalbor visade sig vara ganska rejält vidskepliga när jag var i Dubai med min kamera. Hos flera förekom föreställningen att man genom avbildandet "berövade dem själen" eller något ditåt.

Moskéer går väl alltid bra att plåta utifrån. Inomhus är det till att artigt be om tillstånd, förklara sin avsikt osv. Jag fick till slut tillstånd under förutsättning att jag inte fotograferade människor som bad. Som motiv betraktat tycker jag inte interiörer från moskéer utgör något i närheten så intressant som kyrkor.

Tullen i Abu Dhabi var säkra på att mitt instrument monterat i delar egentligen var en sorts automatvapen, så det kan nog vara tillrådigt att checka in väskan med stativet. Lycka till!
 
Visa hänsyn

Jag har varit otaliga gånger i Dubai.

Dubai är väldigt västerländskt och någon egentlig "urbefolkning" finns inte utan Dubai består av en del araber, massor av västerlänningar och massor av gästarbetare. Så länge du är centralt i Dubai är det inga som helst problem även om du naturligtvis behöver visa hänsyn vid moskeer och när det gäller att fota araber i mer traditionell klädsel. Naturligtvis är det osmart att foto allt som är kopplat till polis och myndigheter men du lär inte se mycket sådant. I Dubai kan du bara fota på.... Reser du sedan till de omkringliggande emiraten som t.ex. Sharja finns anledning att vara något mer försiktig (dvs visa mer hänsyn) för dessa samhällen är något mer konservativa.

Men över lag skulle jag säga - inga problem!

Jon
 
Tack för svaret!
Jo, vi ska ju bo i Sharja, så vad betyder mer försiktig? På ett ungefär?
Annars låter det ju bra:)
 
Sharja är bara ett snäpp mer muslimskt och därför får du visa lite mer hänsyn.... I Sharja är det striktare med alkohol, klädsel dvs ej gå barbent etc.... det finns lite mer av traditionell lokalbefolkning och att fotande av denna och i synnerhet kvinnor bör göras med viss respekt... Inget konstigt eller speciellt mest bara ett snäpp "konservativare" om du så vill.

Mitt intryck av alla jag mött i UAE är genomgående oerhört gästvänligt, serviceminded och välkomnnande - du kan fota och röra dig helt fritt och känna dig trygg men som alltid i andra kulturer med andra värderingar, könsroller etc så visa hänsyn och tänk efter.... är du osäker så fråga!

Jon
 
Okej, det låter ju inte så hemskt egentligen då. Skönt! Får man inte ha shorts alls i Sharja, utan det måste vara långbyxor hela tiden?
 
Mánadis skrev:
Okej, det låter ju inte så hemskt egentligen då. Skönt! Får man inte ha shorts alls i Sharja, utan det måste vara långbyxor hela tiden?


På turistområderna går du som du vill, på hotelstranden kan du springa i bikini etc men om du som tjej vill röra dig bland befolkningen är det vettigt att ta bygor och någon schal eller så som täcker axlarna av ren hänsyn. Inget speciellt konstigt - så är det i stora delar av arabvärlden att det anses "stötande" med att visa stora delar av kroppen bar för både män och kvinnor.

UAE lever på turism och är mycket överseende på utlänningar som inte förstår detta men vill du dessutom kunna fota och kanske komma nära de lokala för att fota gör du definitivt bäst i att anpassa dig lite...

Det är ju detta som är tjusningen med att inte bara åka till Kanarieholmarna liksom... Ta gärna en ökensafari med jeep - kanonmiljö för foto, landskap, dyner och detaljer och dessutom kul!

jon
 
JonR skrev:
Inget speciellt konstigt - så är det i stora delar av arabvärlden att det anses "stötande" med att visa stora delar av kroppen bar för både män och kvinnor.
Inte bara i arabvärlden, väl? Det är nog inte på så många ställen (om vi nu räknar bort badstränder och liknande) man accepterar att män och/eller kvinnor går omkring med t ex bar överkropp.
 
Ökensafari tänkte vi hinna med, det verkar jätteroligt!
Men långbyxor och t-shirt (ärmar som går ned till armbågarna) måste vara okej utanför turistområden då va?
 
Heltäckande klädsel är hälsosammare. Solen står rätt högt på sydligare breddgrader. Även om det är en bit kvar till ekvatorn, så är Dubai bra mycket sydligare än Sverige. Solbränna kan ge hudproblem många, många år senare.

Glöm inte solhatt.
 
PMD skrev:
Heltäckande klädsel är hälsosammare. Solen står rätt högt på sydligare breddgrader. Även om det är en bit kvar till ekvatorn, så är Dubai bra mycket sydligare än Sverige. Solbränna kan ge hudproblem många, många år senare.

Glöm inte solhatt.

Jo, det vet jag alltför väl, haha! Brukar vara väldigt försiktig - har råkat bränna mig ordentligt en enda gång (för mycket snorkling i gassande sol i Venezuela) och det vill jag aldrig vara med om igen. Tur man inte gillar att sola...
 
En tröja är rätt bra att ha på sig när man snorklar. Baksidan av låren är också utsatta, men det är lite obekvämt med långbyxor när man snorklar. :)
Ordentligt med vattenfast solkräm får duga istället.
 
Ja, T-shirt är bra. Fast då när jag brände mig så hade jag faktiskt det. Fast iofs så var den vit så det var väl inte så mycket skydd..
 
Färgen spelar nog inte så stor roll. Det är ju inte det synliga ljuset som bränner. I så fall vore ju en vit tröja bäst eftersom den reflekterar hela det synliga spektrat.
 
Var i Dubai för ett tag sedan och tänkte ge lite tips. :)

Mall of the Emirates: Galet stort och dyrt. Ett tips är att boka åktid i skidbacken. Gick fort att åka ner men kul att ha prövat på.

Shooting range Jebel Ali: Kul att skjuta lite hagel och diverse andra bössor.

Burj Al Arab: Måste upplevas, går inte att beskriva i ord. Gick på Spa och åt middag som var helt fantastiskt god. Kanske var det godare eftersom det var gratis. hehe.
Ett tips, finns flera nattklubbar runt Burj Al Arab hör efter vilken som är "inne" just den dagen du/ni vill gå ut. Dansade hela natten på ett tak med utsikt över Dubai, rätt nice.

Ökensafari: Rätt så överskattat måste jag säga, eller ja inte öknen i sig men att "sandsurfa" med jeepar. Kul i ungefär 5 minuter sen är det precis samma sak hela tiden. Ända roliga var att man kunde säga till araben som rattade bilen att "go nuts" och "go more crazy" "come on, show me what you are made off" vilket resulterade till att två i jeppen spydde. hihi kul. :)
Solnedgången är magisk när man är mitt ute i öknen.

Gold/Spice Souk: Ja vad ska man säga, lite överskattat måste jag säga. Guldbutikerna ser ut som när man är i vilken stad som helst i Grekland.
Här går det att göra fina fynd men det gäller att vara hård och skoningslös i förhandlingarna, riktigt hård. Ett tips är att kolla upp guldpriset i Sverige innan du åker så du har lite koll och vilket "target" du vill uppnå gällande priset.
Här finns det mycket andra försäljare som vill sälja cd/dvd och framför allt kopior på klockor, alla var inte så bra men hittade några fina ex som fick följa med hem. Bli inte rädd eller förvånad om de vill att du ska följa med en bit bort till någon skum lokal med smala trappor eller dyligt. De har sällan klockorna på sig av vissa själ..

Finns ett vattenland som vi slappade på en dag som var nice, Wild Wadi ligger bra nära Burj Al Arab.

Var ute på de konstgjorda öarna och tittade runt med bil, betalade en slant till hotellet som vi bodde på och fick en guide och en flådig bil att glida runt med en dag. Fick se andra sidor utav Dubai än bara shopping och rika människor.

Skulle vilja beskriva Dubai som en ända stor byggarbetsplats, har aldrig sätt så många byggkranar i hela mitt liv. Eftersom jag älskar att fota så gick jag runt rätt mycket själv och har bara positiva erfarenheter utav människorna som bor där. 80% är invandrare dels mycket från pakistan osv. Är rätt duktigt tatuerad så blev själv en "attraktion" bland befolkningen vilket kanske gjorde det lättare att komma nära på en gång. Var inne i några bostadshus och kan säga att det finns en baksida av Dubai som de inte visar upp...
Ett enkelt exempel, när ni åker Taxi, fråga hur mycket de tjänar och hur många körningar de har haft under dagen samt vad deras mål är för att nå upp till "bonusen". Jag lovar att ni kommer att bli förvånade..

Tänk på att ni inte går in i fel hus (om du/ni nu inte letar efter ett dom..) då det finns gott om horhus.

Här kommer ett tips som du/ni ska komma ihåg. Vi mellanlandade i Amsterdam innan vi flög vidare till Stockholm. OM ni köper guld/elektronik så sätt på er det när ni flyger hem, eller iaf innan ni stämplar vidare från eran mellanlandning. Vissa ville inte följa mitt råd och det stod dem dyrt eftersom de kollar 8/10 som kommer Dubai ungefär.
Skatten måste betalas på plats om du vill ha med dig det hem på en gång, annars skickas det hem efter betalning.
Hehe såg konstig ut när jag klev igenom, hade damhalsband samt en del bling i öronen som kanske inte passade in i min stil. Men det kostade mig inget iaf. :)

Nu är det dags för lunch och ska se om jag kommer på något mer. :)
 
Hemma igen!

Nu så är vi hemma igen efter en härlig vistelse i Dubai! Är jättenöjd med resan verkligen.
Det var inte så jobbigt med kläderna, visst ibland hade det varit skönt med shorts, men ett par stora, vida, svala långbyxor funkade jättebra. Och alla var så trevliga (förutom ryssarna, hade ingen aning om att det var så mycket ryssar där!).
Vi hann tyvärr inte med någon ökenutflykt, vilket var lite synd, men jag hade ändå inte klarat av bilresan dit utan att bli åksjuk och vi har ju redan gjort det i Egypten så.
Istället tog vi en stadstur, en östkusttur (kom över gränsen till Oman), en timmes tur med varmluftsballong och bäst av allt; vi åt lunch på Burj al Arab - det stora "7-stjärniga" hotellet. Det var verkligen en upplevelse att komma in där!

Lyckades inte riktigt med fotograferandet. Det blev ju så mycket bilåkning och inte lika mycket promenader. Men några något sånär okej bilder fick jag iaf. Och så över 600 turistbilder...
 
Priser på kameror, objektiv, etc

Hej!

Åker ner till Dubai om 2 veckor och tänkte kolla med er om priserna på elektronik såsom kameror, objektiv, etc är låga i Dubai.

Tacksam för svar!
-henrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.