Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dual III och hur fungerar autofocus

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hej
Har lite funderingar om hur man använder autofocus när man scannar in. det verkar som det inte fungerar för mig. Kan någon hjälp mig så att man får testa det.

Mvh Thomas

Scan Dual III har hyggligt skärpedjup sså små fokusfel syns inte lika tydligt som på t ex Nikons skannrar. Får du hyggligt skarpt filmkorn är skannern rätt fokuserad.

Placera fokuspinkten på ett område med lite kontrast (osäker på om det verkligen behövs kontrast faktiskt, jag testade att fokusera på en himmel en gång med bra resultat. Men för säkerhets skull letar jag ändå alltid kontrastrika ytor) och släpp så är det klart. Försök fokusera ungefär i det gyllene snittet så du utnyttjar skärpedjupet maximalt.

Fick ni någon instruktionsbok med? Förutom den där grundläggande? jag fattar ingenting om t.ex usm. jag tycker inte den gör någon skillnad. varför går den till 500%?

Man kan säga så här att det var en tunn tryckt skrift och en något tjockare i form av en cd-skiva. Sammanfattningsvis för båda skrifterna så uppvisade de enligt mitt tycke ignorans för brukaren.

Fritt efter instruktionsboken:

Fokusinställning - ställer in fokus
Kontrast - Justerar kontrasten
Färgbalans - Justerar färgbalansen.

Jag är lixom mer intresswerad om vad som händer och hur det händer och varför det händer....

Sen gillar jag tryckta handböcker för cd-varianten, för de är ändå mer löverskådliga och går att läsa på andra platser än just vid datorn.

/Roland som inte har höga tankar om instruktionsboken för Minoltas prylar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar