Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR kontroll och 600 D funkar inte ihop

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Ny här och hittade ingen tråd om detta problem, så jag kastar ut min fråga. Laddade precis ned DSLR controller till min surfplatta, Nexus 7. Den ska vara kompatibel med appen. Men Nexusen säger att den inte får kontakt med kameran, en 600 D. Appen också konstig, eftersom den stänger ned så fort jag försöker gå in på exempelvis inställningar. Är det någon som brottats med problemet förut?

Just det

Jag börjar fatta att det inte duger med vilken USA-kabel som helst. Netonet får tillbaka sin kabel och sin adapter i morgon, sedan blir det en OTG-kabel. Tack för engagemanget!

Du får en OTG-kabel på Teknikmagasinet för 80 spänn. Har en själv och den fungerar bra. Kameran, 650D, integreras direkt i Android för import av bilder i galleriappen. Supersmidigt!

Krånglar

Var till teknikmagasinet och köpte OTG-kabel. Efter 20 försök blev det kontakt mellan kameran och Nexusen. Sedan lika varje gång jag slår igång grejerna, minst 20 försök innan det blir kontakt. Den säger att den inte kan hitta "devicerna" och ber mig kolla om sladdarna är riktiga. Alternativt ska jag trycka på avtryckaren eller slå av och på kameran.
Det finns även en appcymbol som kallas galleri, men där hittar min Nexus ingenting, files could not be found".
Läste inne på DSLR:s hemsida att det kan förekomma buggar, men att de kommande uppdateringarna är gratis för oss som köpt Betaversionen.
De tre gånger jag fått kontakt är det flera funktioner som inte är igång - exempelvis exponeringskontrollen, om jag vill under- eller överexponera.
Någon som har samma erfarenheter och vet vad det här krånglet kan bero på?

Jag har märkt att det bästa är att låsa upp plattan och sen slå på kameran. Ge det en 10-15 sekunder, då det kan vara lite segt ibland, och sen brukar den hitta kameran. Kanske blir man tvungen att starta om kameran ytterligare en gång, men annars inga problem.

Jag tror jag hittat felet. Systemet är otroligt känsligt för att USB-kontakten in i Nexusen verkligen är ordentligt istucken. Jag sover med den i sängen, och ibland med laddsladden istoppad, så den kanske börjar bli glapp.
Nu har jag fått igång grejerna fem gånger på fem försök. Någon exponeringskontroll har jag inte, men det skiter jag i bara jag har en monitor när jag filmar. Får sköta exponeringen från Canonens skärm.

Hurra, hurra, hurra!

Och tack för engagemanget, igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar