Annons

Dslr-filmning, IS eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Ska snart köpa nytt objektiv, och det självklara valet har hela tiden varit EF 24-70/2,8L USM. Men idag fick jag en tankeställare. Hittills har jag inte filmat jätte mycket med min nyinköpta 5D mark II, men det kommer troligtvis Bli mer av det i framtiden, dock mestadels med stativ och hemmabyggd axelrigg. Hur stor skillnad gör egentligen IS? Ljudet är jag medveten om, men IS i kombination med t.ex stativ? Helst vill jag bara syssla med foto, och därför lägga pengarna på ljusstarka gluggar. Men med en konkurrenskraftigare marknad behöver man ju expandera utbudet lite.

Mvh
André

Framför få du bort mycket/allt av smådarret som brukar känneteckna hemvideor. Speciellt gäller ju detta för längre brännvidder.

Fungerar givetvis på stativ också, men IS kan som du säkert vet få problem om kameran är helt still. Har du huvudet olåst och använder stativet enbart som stöd bör det inte vara något problem. Dessutom känner i.a.f. de nyaste IS-generationerna automatiskt av om du har stativ (d.v.s. att kameran är absolut still) och inaktiverar stabiliseringen.

Jag har aldrig filmat med dslr och IS själv, men jag har erfarenhet av IS och har sett en hel del dslr+IS-filmer.

Kör du stativ och axelrigg behöver du inte IS. Men tar du handhållet är det trevligare att kolla filmen om du använder IS.

Använder du extremt långa brännvidder är det bra med IS även om du använder stativ.

Jag vet många filmproffs som gör 24-70/2,8L och älskar det objektivet, Men de kör ju aldrig helt handhållet. Jag använder 24-105/4L IS, men försöker använda stativ så ofta som möjligt. Men det är ju inte så lätt när man ska filma sin 4-åring. ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto