Annons

DSLR för ökenresa under 7000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

signelinho

Ny medlem
Hej

Jag skall iväg på en längre resa, främst i mellanöstern med omnejd, och är ute efter en ny kamera. Som rubriken lyder så ligger maxgränsen på ungefär 7K inklusive ett objektiv och jag handlar gärna begagnat. Föredrar Nikon men är inte helt bunden.

Har fotograferat en hel del tidigare, dock har jag aldrig haft behov av en egen kamera förrän nu. Har främst kollat på Nikon D200 och D300 (även om den nog blir lite dyr) samt kanske Canon 50D mfl. erkar egentligen som om D90 skulle passa mina behov bäst, är dock lite orolig kring att den inte är vädertätad. Vad tror ni om det?

Kameran kommer dessutom främst att användas i miljöer där temperaturen sällan understiger 45 grader. Något speciellt jag bör tänka på då / leta efter?

Alla tips är välkomna, även gällande passande objektiv mm! Kommer endast ha möjlighet att ha med mig ett, max två objektiv.

Väl mött
Johan - ny på forumet
 
Har själv en D90 som jag inte varit speciellt rädd om, den har ofta varit med på stränder, i berg, till havs och i skidbacken. Den har alltså fått en hel del sand och vatten sött som salt på sig och en del stötar, än funkar den, men har kanske haft tur. Ska du kunna utnyttja vädertätningen helt ska ju även objektiven vara det, lite dyrare då..
Ett tips jag kan ge i öknen är att vit-tejpa utrustningen, svart i ökensol är ingen höjdare.
 
kolla om du kan få en begagnad Olympus E-3 inkl objektiv. Verkar finnas några på beg-marknaden just nu. bara huset kan fås för ca 7000, kanske snabb deal kan medföra nåt objektiv med.
 
Fniss, enligt rubriken är det resan som ska kosta max 7000... ;-)

Sand och finmekanik är ett elände i kombination. En handduk att stoppa in grejorna i är nog minst lika bra som att välja en viss kamera.
 
När jag var första gång i Sydafrika så hade jag med mig Nikon D50 med kit18-55 0ch 70-300. Inget av de var vädertätade. Jag reste i Kalahariöknen och var även på stränder där mycket fin sand och saltvattendroppar blåste rätt så bra. Vid några tillfälle knastrade det lite i objektivet men det försvann senare och objektiven fungerar felfritt än i dag. Min nästa resa genom öknen hade jag D300. Jag tror att rädsla är överdriven, är man bara lite försiktig och om man inte lägger kamera direkt i sanden så behöver du inte oroa dig och D90 kommer att klara resan bra. Som tipps till dig, ha med dig plastpåsar som du kan stoppa kamera och objektiv i även i kameraväskan. Den fina sanden brukar tränga in i väskan och risken att den kommer in i känsliga delar är kanske större än vid själva fotograferingen.
 
Fniss, enligt rubriken är det resan som ska kosta max 7000... ;-)

Sand och finmekanik är ett elände i kombination. En handduk att stoppa in grejorna i är nog minst lika bra som att välja en viss kamera.

Och det är en ökenresa dessutom, så 8000 vore bättre och få en rolig resa ;-)

Ber om ursäkt till trådskaparen för våra språkliga lustigheter, från västkusten så det är medfött med usla skämt, för att vara seriös så kan det vara tanke på att vid objektivbyte, i öken, göra det i vindskydd för att minska risken av smuts i kameran vid finmekaniken.

Tillsammans med de andra råden tror jag de flesta kamerorna kommer att fungera.
 
Haha ok, syftningsfel åt sidan. Skriver från min telefon på jobbet så jag skyller på stressen:). Är alltså D90 det bästa valet i den prisklassen för mig då anser ni? Tips på något kämpigt normalzoom objektiv som skulle passa dessa syften?
 
Gör så att du tar å kollar med nån lokal butik om vilken kamera som passar bra i din hand, sen spelar det inte så stor roll vilket märke det blir.
 
I den prisklassen skulle jag köpa en Canon 1D mark II N alt Nikon d2x. Tåligare kamera är svårt att få. Väger en del. Bra bildkvalitet och af. Nikon D300 är väl nästa alternativ, fortfarande hyfsat robust men inte som ovan. Vikten talar för D300.



Mvh Ingvar
 
Med den budgeten hade jag köpt en begagnad Pentax K20d (4000-5000 kr) och köpt till ett nytt Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR för ca 2000 kr. Både kamerahus och objektiv är vädertätade, och ryms inom budgeten!
 
Har själv en D90 som jag inte varit speciellt rädd om, den har ofta varit med på stränder, i berg, till havs och i skidbacken. Den har alltså fått en hel del sand och vatten sött som salt på sig och en del stötar, än funkar den, men har kanske haft tur. Ska du kunna utnyttja vädertätningen helt ska ju även objektiven vara det, lite dyrare då..
Ett tips jag kan ge i öknen är att vit-tejpa utrustningen, svart i ökensol är ingen höjdare.

Vart tejpar du då? mellan objektiv och hus då eller? funkar AF om det inte är kontakt mellan obj. och hus? :S

tacksam för snabbt svar! MVH David
 
Vart tejpar du då? mellan objektiv och hus då eller? funkar AF om det inte är kontakt mellan obj. och hus? :S

tacksam för snabbt svar! MVH David

Svarta ytor absorberar värme även utan sol. Vet dock inte om en tejpad kamera är så bra i värme och damm. När tejpen krymper kryper klister fram.

Ifall du bär en svart kamera över axeln i ökenländer kan den bli riktigt het. Kan bli obehaglig att hantera.
 
Det finns kameraväskor med regnskydd som är silverfärgade på ena sidan för att reflektera solvärme.

Svarta ytor absorberar värme även utan sol. Vet dock inte om en tejpad kamera är så bra i värme och damm. När tejpen krymper kryper klister fram.

Ifall du bär en svart kamera över axeln i ökenländer kan den bli riktigt het. Kan bli obehaglig att hantera.
 
Pentax är nog rådet - de har även skapligt billiga objketiv som är tätade och deras hus är erkänt pålitliga när det gäller tätning. Om sensorn brusar ett halv steg mer än canikon på hög ISO så kvittar det nog i öken.... Ont om fotoner är det sällan....

ställ frågan i Pentax tråden och se vad du får för bra råd om vad som är mest bang for the buck.
 
Har själv en D90 som jag inte varit speciellt rädd om, den har ofta varit med på stränder, i berg, till havs och i skidbacken. Den har alltså fått en hel del sand och vatten sött som salt på sig och en del stötar, än funkar den, men har kanske haft tur. Ska du kunna utnyttja vädertätningen helt ska ju även objektiven vara det, lite dyrare då..
Ett tips jag kan ge i öknen är att vit-tejpa utrustningen, svart i ökensol är ingen höjdare.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-902-19&toc=19000

Sådan skärmtejp brukar gå vettigt att få runt och brukar sitta bra också - har inte testat i detta sammahnget dock - bara en teori att det skulle fungera.
 
En fotograf ska resa lätt ...

Måste du ha en DSLR? Resa ska du göra lätt och varför inte en ny kanera?

Canon PowerShot G12 - 5.490:-
eller
Värdepaket: Canon PowerShot G12 + 8GB minne + väska - 5.890:-

Nikon CoolPix P7000 - 4.890:- inkl 16 GB
eller
Värdepaket: Nikon CoolPix P7000 + 4GB minne + väska 5.090:-

Har varit på semester på Irland en vecka. Hade både D300 + 16-85 och 70-300, dessutom Leica D-LUX 4 med mig. Gissa vilken kamera som ALLTID var med?

PS Du kan säkert finna en begagnad Canon G11 för 4-5.000:- Finns just nu 4-5 på Blocket.
 
Vad gäller vit-tejpning mot värme finns det speciell kamouflage-tejp för kameror och objektiv, sån tejp i khaki eller något vitaktigt kunde kanske vara något?
 
Vart tejpar du då? mellan objektiv och hus då eller? funkar AF om det inte är kontakt mellan obj. och hus? :S

tacksam för snabbt svar! MVH David
Som flera nämnt, och som jag trodde var tydligt, så är tejpningen inte för att täta kameran utan för att minska den svara absorberande ytan..
En dag i solsken, speciellt runt ekvatorn gör utrustningen glödhet, tvivlar på att det är nyttigt för elektronik eller mekanik men det är absolut inte skönt att hålla i.
Tanken var alltså att tejpa med vitt/silver på de ytor där de inte påverkar funktion, vilket är rätt många ytor och bör göra stor skillnad.
Kan man hitta ett lämpligt skydd istället är det väl bättre så slipper man klisterrester.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.