Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR eller komapktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlJ

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en digital systemkamera, men jag är itne säker på alla fördelar och nackdelar med det. Därför undrar jag vad det finns för anledningar till att köpa en DSLR och vad det finns för anledningar att köpa en kompaktkamera istället.

Jag har aldrig ägt en kamera själv, men jag har fotat ganska mycket med andra kameror, och när jag väl får chansen brukar jag ta ganska många bilder. Jag har också läst några artiklar om fotografering här på fotosidan, så jag kan iallfall grunderna.

Det känns som att jag hellre vill ha en DSLR, men jag är ända lite osäker, så om någon skulle vilja ge mig lite för- och nackdelar, skulle jag vara väldigt tacksam.

Det jag funderar på är detta paket: http://www.pixmania.com/se/se/530594/art/canon/eos-400d-ef-s-18-55-objek.html?itag=5892
Verkar det bra? Jag tänkte isåfall börja med bara kitobjektivet och köpa till mer när jag får mer pengar.

En systemkamera har större sensor vilket ger mindre brus och möjlighet till kortare skärpedjup.
Vidare så är systemkameran (betydligt) snabbare och har möjligheten att skifta mellan en mängd olika objektiv och andra tillbehör.

Kompaktkamerans största förtjänst är väl just att den är kompakt (liten), smidigare att ha med.

Gör en forumsökning så kommer du att hitta så många trådar som handlar om just din fråga så du har att göra resten av kvällen med att bara läsa om för resp nackdelar.

Fördelen med kompakten är att den försöker vara allt i ett. Macro, video, se i Lcd displayen innan man fotar mm mm. Det blir lite att släpa på och inget att köpa till ( som massa objektiv, vilka oxå kostar ).
Om du inte bryr dig så mycket om skärpedjup och fotar under normala eller ideala förhållanden och har tun plånbok lutar det åt kompakthållet.

"och inget att köpa till"

Det finns mängder med tillbehör att köpa till de mer avancerade kompakt- alltiettkamerorna.

Extern blixt, vidvinkelkonverter, telekonverter, macrokonverter, mängder av filter, stativ... o.s.v.

KarlJ skrev:
Hej!

Jag funderar på att köpa en digital systemkamera, men jag är itne säker på alla fördelar och nackdelar med det. Därför undrar jag vad det finns för anledningar till att köpa en DSLR och vad det finns för anledningar att köpa en kompaktkamera istället.

Jag har aldrig ägt en kamera själv, men jag har fotat ganska mycket med andra kameror, och när jag väl får chansen brukar jag ta ganska många bilder. Jag har också läst några artiklar om fotografering här på fotosidan, så jag kan iallfall grunderna.

Det känns som att jag hellre vill ha en DSLR, men jag är ända lite osäker, så om någon skulle vilja ge mig lite för- och nackdelar, skulle jag vara väldigt tacksam.

Det jag funderar på är detta paket: http://www.pixmania.com/se/se/530594/art/canon/eos-400d-ef-s-18-55-objek.html?itag=5892
Verkar det bra? Jag tänkte isåfall börja med bara kitobjektivet och köpa till mer när jag får mer pengar.

Hej

Vilka kameror har du lånat av kompisar och testat?

// Fredrik

Tack för alla svar! Att en DSLR är stor kommer nog inte vara något problem för mig. Videofunktion bryr jag mig inte alls om, det är inte vad jag vill använda min kamera till. Det jag kommer fota kommer förmodligen bli mest naturbilder, främst landskapbilder, men även macro (men då lär jag väl behöva ett macroobjektiv först?), kanske lite natt/kvällsbiler också. Pengar har jag iallfall så att det kommer räcka till paketet jag länkade till i orginalmeddelandet.

För mig är det viktigt att bilderna blir väldigt bra, jag vill inte ha en billig kamera som inte kan ta bra bilder (men det förstår ni nog).

Så, tror ni det paket som jag länkade till tidigare skulle passa mig, eller borde jag satsa på en kompaktkamera istället?

KarlJ skrev:
Så, tror ni det paket som jag länkade till tidigare skulle passa mig, eller borde jag satsa på en kompaktkamera istället?
Systemkamera är att föredra, kitobjektivet i paketet är inget vidare dock.

- Storleken är inget problem.
- Videofunktion behövs ej.
- Fotointresset finns
- Pengarna finns.

Då finns det ju ingen som helst anledning att begränsa sig med en kompakt - köp en DSLR!

Sedan vilken kan man ju diskutera till dödagar.

Lycka till!

Mvh
Anders

DSLR, ja. Pixmania, helst inte

Pixmania har inte världens bästa ryckte som leverantör, du borde kunna hitta den till samma pris på bättre ställen.

M V H Peter

Re: DSLR, ja. Pixmania, helst inte

Schappe skrev:
Pixmania har inte världens bästa ryckte som leverantör, du borde kunna hitta den till samma pris på bättre ställen.

M V H Peter

Okej, tack för att du sa det :) Jag har kollat vidare lite och hittade den här sidan: www.digicom.nu . Den hade iallfall fått bra recensioner på pricerunner, så jag skulle tro att det är en bra sida.

Förresten, vad tror ni om att köpa ett extrabatteri som inte är tillverkat av Canon. Kommer batteriet vara mycket sämre, eller går det bra ändå? Det blir ju iallfall några hundralappar billigare. Det batteri jag funderat på är detta: http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=11978

Jag har ett original och ett "pirat" i batterigreppet till min 400D och det funkar.

Minns dock inte vilket jag köpte.

Jag tror batterier har diskuterats en hel del här på fotosidan så om du söker hittar du nog mer info.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar