Annons

Dra tillbaka tillstånd för publicering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Om man fotograferar en modell, och denne godkänner (med skrivet avtal) att man får publicera en bild (antingen att man godkänner all publicering eller på en specefik plats på webb eller i tryck).

Kan då modellen "dra tillbaka" tillståndet att publicera bilden?

Om man kör omvänt, jag som fotograf har gett tillstånd för modellen att publicera, kan jag då dra tillbaka det tillståndet?

/Jocce

http://www.datainspektionen.se/pdf/skrifter/nr11.pdf

Se sidan 12.

Som jag förstår det så kan man bara återkalla framtida bearbetning med stöd av PUL

Som det står där o jag tolkar det så har du ett avtal att använda bilden för ett visst syfte så kan det inte återkallas.

Sen har du avtalslagen, o möjlighet att häva avtal. Där kan jag inget, men tror du står rätt statigt på jorden om du fortsätter använda bilden om inte modellen köper tillbaka rätten eller du avsäger dig den.

"Pacta sunt servanda" (avtal ska hållas) gäller generellt. Jag skulle säga att det blir svårt att angripa ett normalt modellavtal, eller en licensupplåtelse för några fotografier, med hjälp av avtalslagen.

Teoretiskt sett skulle man kanske kunna tänka sig att med hänsyn till senare inträffade förhållanden jämka ett avtal (enlg. 36 § AvtL) utan arvode till modellen om det senare visar sig att bilden ska användas i någon global jättereklamkampanj för Jätten-Gluffs-Gluffs Inc. Men att det skulle inträffa är ju i sig ungefär lika långsökt... Följden skulle dessutom förmodligen bli att modellen fick rätt till arvode, snarare än att själva publiceringsmedgivandet hävdes.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar