Gamle Svarten
Aktiv medlem
Det är helt OK att du inte håller med. Helt OK!
Trådens grundämne är mycket riktigt drönarflygning i skyddad natur, och jag tycker att faktiskt vi håller oss till ämnet ganska bra så här långt. Vi pratar åtminstone om drönare och störningar fortfarande, och antalet inlägg närmar sig 90. Någon liten utsvävning (ursäkta ordvitsen) brukar jag acceptera så länge det inte blir sida upp och sida ner med off-topic.
För att sammanfatta vad jag tycker just om ljudföroreningar, som du Gamle Svarten har pratat en del om:
1. Om det specifikt är ljud som är outhärdligt eller jobbigt i ett naturreservat, då är det ljudet man bör förbjuda snarare än drönaren i sig. Själv kan jag föreställa mig många andra ljud som är minst lika jobbiga som surret från en drönare. Jag nämnde några tidigare i tråden.
2. Jag upplever ingen skillnad mellan ljudföroreningar i skyddad och oskyddad natur. Det är inte så att jag plötsligt blir mindre störd av ett ljud så fort jag sätter fötterna utanför gränsen till ett skyddat naturområde.
3. Jag har aldrig sett några föreskrifter eller ens rekommendationer för skyddade naturområden som uttryckligen specificerar att kraven på ljudföroreningar är strängare där jämfört med omgivande, oskyddad natur. Det står aldrig att hundar inte får skälla. Det står aldrig att människor inte får skrika och föra oväsen. Berätta gärna om ni känner till naturområden med uttryckliga regler för ljudföroreningar! Dem har jag missat i så fall.
Kommentar/svar till dina punkter.
Punkt 1.
Det är mer än ljudet som stör angående drönare i naturreservat.
Att det finns andra ljud som också stör, är inget bra argument för att tillföra fler.
Snarare bör man väl då verka för att ta bort det som går.
Jag tycker att man får skilja mellan onödiga och "motiverbara" ljudstörningar, t.ex. närliggande tågtrafik.
Beträffande tågen kan man sätta sig så skyddat som möjligt. Dess färdvägar brukar ju, till skillnad från drönare, vara rätt förutsägbara.
Psykologiskt stör inte det motiverbara lika mycket.
Det enda "onödiga" störljud jag upplevt i ett naturreservat är faktiskt en drönare!!!
Glada barn som badar känns "motiverbart", t.o.m. mysigt, och folk har inte tagit med sig högtalarförsedda musikanläggningar, vad jag hört.
Punkt 2.
Naturreservatet är ett avgränsat område med strängare regelverk än naturen i största allmänhet.
Då tycker jag att det är rimligt med t.ex. ett bättre ljudskydd.
Vissa reservat motiveras ju delvis av människors rekreationsbehov.
Personligen störs jag mindre av oljud på väg till reservatet, än när jag är där. Det är en jättestor skillnad för mig.
Reservatet känns som en sorts "fristad".
Punkt 3.
Anders har redan gett dig ett utmärkt svar.
Jag har sett regler om att typ "trafik med motordrivna fordon" är förbjudet, inom vissa/många/flertalet (?) naturskyddsområden.
(Jag har besökt för få för att kunna uttala mig generellt.)
Man skulle kunna tänka sig att ljudproblem i åtminstone vissa fall skulle kunna vara en del av orsaken till dessa förbud.