Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIN FavoritKONST-fotograf I FS med anledning av frågan om foto är riktig konst

Produkter
(logga in för att koppla)

hound

Aktiv medlem
(jag är inte bara fotograf som ni hittar här på FS, utan även chefsmoderator i kultur1's kulturforum,,,,FORUM1)

Just nu har det förts en het diskussion, huruvida foto är riktig konst eller inte,,,därav en tidigare tråd i detta ämne

i forum1 är det en härlig blandning av karaktärer´,,, JOURNALISTER,REDAKTÖRER, BIBLIOTEKARIER,KONSTNÄRER, KRITIKER , ALLVERETARE,,GÄSTANDE BESSERWISSERS,..
HISTORIKER
ALLT SOM GÖR ETT FORUM
VÄRT ATT BESÖKA
,,och jag har hittills varit den enda foto-talesmannen bla med min annorlunda fotoskola..

SÅ NU HAR VI VÅR CHANS SOM FOTOGRAFER ATT VISA DET KONST-IGASTE VI HAR I VÅR BÍLDSKATT

EN BILD / PERSON/ ELLER ETT HELT ALBUM

DELA MED DIG AV JUST DIN FAVORITLÄNK ELLER HELT NNKELT KANSKE DU SJÄLV

GE OSS FÖRSLAG SÅ PRESENTERAR VI, I VÅR TAKT VIDARE ...........ÅTERKOMMER MED LÄNK,,,TILL PRESTATIONS TRÅDEN PÅ FORUM1
 
Det finns ju sååå många så det är svårt att ta fram En bara därför, men jag kan börja iaf.

En jag har ett underbart verk av på väggen och tillika en av de jag beundrar massor för ideérna, kreativiteten och det enorma kunnandet om alternativa tekniker i det analoga mörkrummet -en härlig konstnär, det är Eva Lundh. Medlem på fotosidan så klart, ägare av Mathilda Traditional Lab & Gallery i Malmö och även en av tjejerna i Bella Pictura:)

Kolla in henne på:
http://www.mathilda-tlg.com/catalog.0.html.0.html
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=9259
http://bellapictura.info.se

Jag har inga problem alls att ta fram flera till, men en om dagen... I morgon så:)
 
hound skrev:
(jag är inte bara fotograf som ni hittar här på FS, utan även chefsmoderator i kultur1's kulturforum,,,,FORUM1)

Fint intiativ!

Hur definierar Ni begreppet "Kultur" på forum1?

(Innefattar det en krets av temabildningar, typiska kulturella synonymer eller är det fritt fram för tolkning?)

MVH Niclas, forumnyfiken.
 
hound skrev:
(jag är inte bara fotograf som ni hittar här på FS, utan även chefsmoderator i kultur1's kulturforum,,,,FORUM1)

Just nu har det förts en het diskussion, huruvida foto är riktig konst eller inte,,,därav en tidigare tråd i detta ämne

i forum1 är det en härlig blandning av karaktärer´,,, JOURNALISTER,REDAKTÖRER, BIBLIOTEKARIER,KONSTNÄRER, KRITIKER , ALLVERETARE,,GÄSTANDE BESSERWISSERS,..
HISTORIKER
ALLT SOM GÖR ETT FORUM
VÄRT ATT BESÖKA
,,och jag har hittills varit den enda foto-talesmannen bla med min annorlunda fotoskola..

SÅ NU HAR VI VÅR CHANS SOM FOTOGRAFER ATT VISA DET KONST-IGASTE VI HAR I VÅR BÍLDSKATT

EN BILD / PERSON/ ELLER ETT HELT ALBUM

DELA MED DIG AV JUST DIN FAVORITLÄNK ELLER HELT NNKELT KANSKE DU SJÄLV

GE OSS FÖRSLAG SÅ PRESENTERAR VI, I VÅR TAKT VIDARE ...........ÅTERKOMMER MED LÄNK,,,TILL PRESTATIONS TRÅDEN PÅ FORUM1

Är det någon form av kulturell manifestation att skriva i stort sett oläsligt, eller är det bara jag som inte riktigt förstår grejen?
 
Anders Petersen är en tung kandidat!

Boken "Du mich auch?" för att välja en...

Lite bilder

Berör mig djupt!
/M

(Håller mig till detta forum dock...orkar inte hålla på och stampa i forum hela dagarna...att kämpa för fotografins berättigande bland diverse tyckare är för övrigt lite vaste of time...Jag menar vi vet ju redan hur jäkla bra konst det är!?)

Edit: Ooops upptäckte precis att trådskaparen avsåg favorit konstfotograf här på FS...sorry...har nog inte någon särskild här på FS...
 
Senast ändrad:
david lennermo

och då tar vi det på riks svenska riktigt långsamt och utan personlig anda och totalt utan humor..........beredd? säg bara till så stoppar jag om du inte hänger med;,,,,,,,,,,,,


VILKEN ÄR DIN PERSONLIGA FAVORIT FOTOGRAF HÄR PÅ FOTOSIDAN?

I KONST-GENGRENEN

DU FÅR FÖRESLÅ BILD/PERSON /ALBUM/ POOL
JA ÄVEN DIG SJÄLV

KONSTNÄRLIGT FOTO ALLTSÅ



DET ENDA DU BEHÖVER GÖRA ÄR ATT SKRIVA DINA SVAR HÄR ,,VI SKÖTER RESTEN (PRESENTATION AV DE - VI-VALT UT I LAGOM TAKT FÖR GOURMETLIKT INMUNDIGANDE ,,,,ja nu spårade jag ut typiskt mig ,.,du får väl undvika att läsa inlägg av mig
det finns¨många fler ,tydliga ,så låt inte detta skrämma iväg dig......
 
Re: Anders Petersen är en tung kandidat!

Mikael Ångström skrev:
Boken "Du mich auch?" för att välja en...

Lite bilder

Berör mig djupt!
/M

(Håller mig till detta forum dock...orkar inte hålla på och stampa i forum hela dagarna...att kämpa för fotografins berättigande bland diverse tyckare är för övrigt lite vaste of time...Jag menar vi vet ju redan hur jäkla bra konst det är!?)

håller med dig fullständigt
man har väl ett "liv" också.........
 
*skrattar*
Ja, det är sant...men det finns mycket duktigt folk här på FS, det ska man dock inte förneka.
Trevlig kväll! Ajökens...
/
 
Re: david lennermo

hound skrev:
och då tar vi det på riks svenska riktigt långsamt och utan personlig anda och totalt utan humor..........beredd? säg bara till så stoppar jag om du inte hänger med;,,,,,,,,,,,,


VILKEN ÄR DIN PERSONLIGA FAVORIT FOTOGRAF HÄR PÅ FOTOSIDAN?

I KONST-GENGRENEN

DU FÅR FÖRESLÅ BILD/PERSON /ALBUM/ POOL
JA ÄVEN DIG SJÄLV

KONSTNÄRLIGT FOTO ALLTSÅ



DET ENDA DU BEHÖVER GÖRA ÄR ATT SKRIVA DINA SVAR HÄR ,,VI SKÖTER RESTEN (PRESENTATION AV DE - VI-VALT UT I LAGOM TAKT FÖR GOURMETLIKT INMUNDIGANDE ,,,,ja nu spårade jag ut typiskt mig ,.,du får väl undvika att läsa inlägg av mig
det finns¨många fler ,tydliga ,så låt inte detta skrämma iväg dig......

Det är inte formuleringarna som är otydliga och jobbiga att läsa. Det är framförallt att du ofta skriver med versaler (STORA BOKSTÄVER), vilket i internetsammanhang uppfattas som att skrika. Vidare verkar du inte ha koll på om du ska använda "..." eller ",,,". "Punktpunktpunkt" (...) är att föredra, då "kommakommakomma" bara gör det hela otydligare.
 
Re: Re: david lennermo

Walle skrev:
Det är inte formuleringarna som är otydliga och jobbiga att läsa. Det är framförallt att du ofta skriver med versaler (STORA BOKSTÄVER), vilket i internetsammanhang uppfattas som att skrika. Vidare verkar du inte ha koll på om du ska använda "..." eller ",,,". "Punktpunktpunkt" (...) är att föredra, då "kommakommakomma" bara gör det hela otydligare.

COULD (oooops!) agree with you more,.,,

och du är inte den första som påpekar det

då ska jag ge dig ett gått råd

du ska nog inte besöka min annorlunda fotoskola i forum1

du skulle inte kunna ta till dig ett endaste av mina - annorlunda - råd som jag delger där


utan förblindas totalt av mitt skrivsätt...

tyvärr ingen är felfri

( men den har faktiskt haft 25000 besök av folk som förstår och till och med HAR börjat att fota, så att det finns tydligen de som kan,,,,,)

sorry! ska försöka att skärpa mig

(undrar om det finns föreningar för anonyma punktmissbrukare........"hi my name is h,and i am addicted in usage of,,,,,,,,,,,HEHE OOPS där " kom" det igen,. och ,,,igen)
 
michael ångström

han skrev;

Edit: Ooops upptäckte precis att trådskaparen avsåg favorit konstfotograf här på FS...sorry...har nog inte någon särskild här på FS...




det är klart att jag har egna favoriter rätt många faktist,,,,,,

det är ju DET som födde fram ideen.

eh,,,eller finns det något finstilt i forumreglerna om det? ( isåfall ,...hmm,,,får jag väl,,,,,,omformulera mig,,,,,,.)
 
Senast ändrad:
En konstfotograf är väl någon som enbart använder sig av fotografisk teknik? Alltså tekniker där ljus används för att belysa ljuskänsliga material.
 
Heidi, kan du inte viga den här tråden för oss på Fotosidan istället? Jag tror att det är en del med mig som inte har nån lust att "delta" i nåt som ska in på ett annat forum, där vi inte är medlemmar.

I övrigt tycker jag att det är en utmärkt tråd-idé.
Jag är också lite allergisk mot ditt språk, men det är inte särskilt viktigt i sammanhanget;-)

Kan man inte bara länka till fina bilder man tycker är konst så att vi alla som läser den här tråden kan ta del av det, och diskutera kring det konstnärliga? Det känns som sagt inte så motiverande när det är för ett annat forums räkning.
 
om du har följt diskussionen i "är foto -riktig-konst - tråd så har det framkommit mer och mer -vad i alla fall, jag uppfattat som- bekräftelse behov där folk drar fram....sina exempel

därav den nya tråden

enbart


...och kanske,bara liiiite, för att lyfta fram de konstnärliga ässen
 
nu kommer det en ren iakttagelse


i ett forum där 70 % av de aktiva medlemmarna är av det manliga könet

om man då är

en kvinnlig fotograf,
med utpräglat personlig stil

även när det gäller att uttrycka sig i skrift

och dessutom vara så DJÄRV att lägga ut en

ANNORLUNDA FOTOSKOLA på nätet

tja,

Då får man vara beredd på att grannskas med lupp.

fast det visste jag redan.,,'



en REN iakttagelse




har inte vi kommit i från själva huvudfrågan...lite grann?
 
Här är en konstfotograf som själv skriver att hans bilder är en kombination av foto och målningstekniker. Fantastiskt uttrycksfulla (expressionistiska) konstverk som jag ser det. Bilderna finns alltså enbart som fotografier och är inga målningar som fotograferats av. Effekterna är ett resultat av fototeknik i kombination med olika målningstekniker och material och kan inte upplevas enbart som målning.
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
En konstfotograf är väl någon som enbart använder sig av fotografisk teknik? Alltså tekniker där ljus används för att belysa ljuskänsliga material.
Det viktigaste borde väl vara att upphovsmannen fotograferat? Sen om det är belyst och kemislabbat eller utskrivet med bläckstråle tror jag inte är avgörande. (iaf är det inte det för köparen/kunden i regel.)

Den enda som nämnts hittills är f.ö mörkrumsentusiast och analog..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.