Annons

Digitalt simulerad "dia-i-C-41"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Om man framkallar en diafilm i negativ C-41-process får man väldigt snygga och speciella färger.

Kan någon i detta eminenta forum tipsa om hur man kan få motsvarande effekt på digitala bilder. Finns säkert ett listigt sätt i PS.
 
Den hær frågan har varit uppe førut och jag tror att det var Mikael Pertmann som då visade hur man kan simulera en sån effekt med kurvor. Græv djupt i forumsøkningen och du skall finna ;-)
 
Gör en egen kurva i PS och spara den. Det finns actions också, men jag tycker man kommer väldigt långt med bara curves.

exempel med kurva

riktig vänddia, Kodak E100VS

Olika filmer ger olika effekt, så man kan egentligen inte göra fel. Jag har bara provat Kodak E100VS och Fuji Sensia 100. Kodaken blir väldigt grön, medan Fujin blir väldigt röd eller rosa.

Crossade Sensiabilder finns här om du vill se exempel. Lite Kodakbilder finns här . Klicka på next för att se nästa bild.
 
Där! Nu börjar det se ut som färgerna i "Vidoqc" och "Amelie från Monmartre". JAg älskar färgerna i de två filmerna. Nån som vet vad jag menar?
 
Jag vet vad du menar. Dom här effekterna kan verkligen lyfta bilder som är lite småtråkiga normalt. Tack för tipsen!

Jag sökte på C-41 men får nog söka på "vänddia" eller Mipert istället...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.