Annons

Digitalt kanske tar över i framtiden ändå!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Sitter med morgontidningen framför mig och läser om ett nytt chip till digitalkameror!
Citerar:
"Bättre och betydligt billigare digitalkameror kommer att lanseras inom kort, enligt Carver Mead som är en av de ledande personerna inom chipsutvecklingen. På den ansedda fotomässan PMA i Florida presenterade han den nya X3 som ska ge betydligt bättre bilder än vad dagens sensorer klarar, skriver Dagens IT. Med X3-chipset kan varje bildpunkt fånga tre grundfärger till skillnad mot dagens som bara klarar en färg per bildpunkt. Det här innebär att även billiga kameror kommer att kunna erbjuda proffskvalitet."
Slut citat!

Framtiden kanske ändå tillhör den digitala inom fotovärlden!!! :mad:
Jag får invänta de nya digitala kamerorna innan jag bestämmer mig för om jag ska börja med digitalt också. Hoppas och tror att digitalkameratekniken inte slår ut det gamla beprövade! ;)

Det är klart att det kommer bli mer och mer digitalt men det gamla beprövade kommer alltid att finnas kvar.. :)

Det som hindrar många från att "go digital" är naturligtvis priset men idag går det läsa att Canons D60 kanske hamnar på runt 20.000!! GULP!

Om foveons x3 bra kan bara tiden visa men det ser ju lovande ut. Men även "solen har sina fläckar"... hastigheten kan vara en av dem... :(

Absolut. Det digitala är framtiden.

Radio, TV, bio... allt kommer bli digitalt.

Nästa steg är förmodligen den organiska. Och efter det kanske den rena energins revolution.

Kul att iaf få uppleva den digitala revolutionen.

Måste tillägga att den digitala revolutionen går hand i hand med andra tekniker, de måste utvecklas samtidigt eftersom det står och faller på dessa. ccd, lcd, batteri och minnestekniken pratar jag om. färgskärmar som inte kräver en batterislukande bakgrundlampa är typ påväg, mycket bättre "batterier" är typ påväg, och större, snabbare minneskort kommer hela tiden. foveons x3 ccd är ett väldigt fint steg på vägen också.

Jag får invänta de nya digitala kamerorna innan jag bestämmer mig för om jag ska börja med digitalt också.

Du lär få vänta ihjäl dig..

Det är ju klart att digitalare kommer att ta över inom många delar av fotografin. Men som tex konstform kommer nog analogt foto att leva så länge Kodak och Fuji orkar producera film. Och så tror jag det dröjer riktigt länge innan digitalare blir lika batterisnåla som analoga hus, eller tills det dyker upp batterier som ger motsvarande prestanda. Och tills man kan lita lika mycket på ett digitalt hus. Innan dess kommer nog många som jobbar i extrema fält fortsätta köra analogt.

pjutsi skrev:
Jag får invänta de nya digitala kamerorna innan jag bestämmer mig för om jag ska börja med digitalt också.

Du lär få vänta ihjäl dig..

Det är ju klart att digitalare kommer att ta över inom många delar av fotografin. Men som tex konstform kommer nog analogt foto att leva så länge Kodak och Fuji orkar producera film. Och så tror jag det dröjer riktigt länge innan digitalare blir lika batterisnåla som analoga hus, eller tills det dyker upp batterier som ger motsvarande prestanda. Och tills man kan lita lika mycket på ett digitalt hus. Innan dess kommer nog många som jobbar i extrema fält fortsätta köra analogt.

Jag hade ju naturligtvis tänkt mig den digitala fotografin som ett komplement till den analoga! Och om det nu ska bli så bra färgåtergivning, som dom säger, även på "billiga" digitala kameror tycker jag att det är ett fullgott komplement! Sen är ju priset en viktig faktor naturligtvis, om det inte blir billigt, efter mina mått mätt, kommer jag ju naturligtvis inte den närmaste framtiden använda mig av det digitala fotomediet som ett komplement! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar