Annons

Digitalsystem för runt 8000.- ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle också råda dig till känna på kamerorna innan du bestämmer dig.

Jag var HELT inne på en canon när jag skulle köpa mig en ny kamera eftersom jag alltid haft canon tidigare och jag var inte ens intrsserad av att hålla i en Nikon men lite sådär i förbifarten så visade säljaren en D50 för att visa andra kameror i samma prisklass och i den sekunden var det avgjort...

Hur det är med dom dyrare kamerorna vet jag inte, men skulle man gå efter känslan hur dom är att hålla i kameror i den prisklassen är det inget svårt val.

...andra kameramodeller vet jag inget om...
 
Bjoernowitsch skrev:
Någon mer digitalkamera än min lilla Kodak DC240 har jag inte, men den fick jag för en spottstyver. Av de bilder jag har sett från digitala systemkameror, tycker jag bäst om dem tagna med Canon-kameror. Färgerna är lysande, skärpan utsökt och kontrasten fin, även i svartvitt. Det här gäller Canon i allmänhet. Hur mycket har det med kameran att göra? En del av Canon-kamerorna har haft Tamron-objektiv. Beror det på sensorn eller vad?


Beror enbart på fotograferna, åtminstone om man sett bilderna här på nätet i normal webstorlek...

För att skilja mellan kameror & optik så måste man endera skärskåda 100%-förstoringar eller titta på papperskopior av lite större format.

Färgåtergivningen styr oftast fotografen innan kopian görs eller vid inlägg på nätet, vissa kameror ger dock lite färdigare resultat än andra direkt ur kameran.

Enligt tester så ska dock bl.a. Nikon D50 ge de "klatschigaste" färgerna direkt ur kameran, annars så krävs ofta lite bearbetning med bilder som kommer ur en DSLR. Här är kompakterna enklare då de ofta levererar lite "färdigare" bilder både i skärpa, färger & kontrast.

Dock så är det i princip alltid i fotografens färdigheter man ser skillnaderna.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Beror enbart på fotograferna, åtminstone om man sett bilderna här på nätet i normal webstorlek...

För att skilja mellan kameror & optik så måste man endera skärskåda 100%-förstoringar eller titta på papperskopior av lite större format.

Färgåtergivningen styr oftast fotografen innan kopian görs eller vid inlägg på nätet, vissa kameror ger dock lite färdigare resultat än andra direkt ur kameran.

Enligt tester så ska dock bl.a. Nikon D50 ge de "klatschigaste" färgerna direkt ur kameran, annars så krävs ofta lite bearbetning med bilder som kommer ur en DSLR. Här är kompakterna enklare då de ofta levererar lite "färdigare" bilder både i skärpa, färger & kontrast.

Dock så är det i princip alltid i fotografens färdigheter man ser skillnaderna.

//Larsa
Min bedömning av kamerornas kvalitet grundar sig på bilder jag har hittat på den här sidan. Där hittar du och alla andra forumdeltagare bilder av alla de sorter:

http://www.fotocommunity.de/
 
En skillnad mellan Olympusen o de andra är ju bildformatet - vad man föredrar där kanske beror på vad man fotar mest? Fotar man mycket 'på höjden', porträtt och så, då tycker jag det vore fint med 4/3-formatet.

/Per
 
Absolut inte det paketet! Du får köpa till laddare och laddbart batteri till den. Paketet du skall köpa är med 14-45mm objektivet alterantivt både 14-45 och 40-150mm. I de två sistnämda paketen ingår batteri och laddare.

Jag själv höll på att göra samma miss!


MVH Uffe
 
Hej!

Såg du att det var test på E-500 i senaste FOTO sidan 56.

Plus
+ Hög upplösning
+ Mättad och fin färgåtergivning
+ Liten och lätt, bra grepp
+ Smart dammfilter framför sensorn
+ Goda inställningsmöjligheter
+ Skarp 2,5 tums monitor


Minus
- Liten sökare
- Endast 3 AF-punkter
- Brusigare än konkurrenterna vid höga ISO-tal
- Svenska menyer måste hämtas från internet
- Saknar separat informationsdisplay
- För lätt i avtrycket


Läser man artikel så får du mer på fötterna vad man menar med ovanstående.

Mvh
Svante
 
Hej igen!

Jag beställde mitt från www.technikdirekt.de men det var mest för att det inte fanns att köpa i sverige för två veckor sedan. Scandinavianphoto, cyberphoto och dustin har jag själv bra erfarenhter av annars.

MVH Uffe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.