Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera eller scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

scottsp

Medlem
Jag ska snart fotografera av ett gäng historiska böcker. Vad jag undrar över är om jag ska använda mig av en scanner med bra upplösning eller om jag ska använda mig av digitalkamera (t ex canon eos 300d) med ljusbord eller annan typ av ljussättning? Vad tror ni?
 
Jo, kanske. Men böckernas yta kan vara ganska stor och mer än A3-scanner blir ju rätt jävla dyrt..
 
Ett bra macro kostar ju en slant också. Skulle nog satsa på en scanner. Dessutom får du digitala orginal i samma storlek som pappersorginalen. Blir ju faktisk ganska stor skillad i upplösning.

/Johan
 
En nackdel med scanner och stora gamla böcker är att det blir svårt att få med allt in mot ryggen. Särskillt om man ska vara rädd om boken och inte knäcka i ryggen för mycket.

Jag skulle nog överväga kamera med ett ordentligt reprostativ.
Eller om jag hade en obegränsad budget; en bokscanner, tex Minoltas PS 7000 http://www.minolta.se/products/printers/ps7000.htm

MVH
Greve Nickon
 
Problemet med minoltabokscannern är att den scannar i svartvitt, har jag för mig iallafall. sen är den ju inte så billig heller...
 
Vad ska du göra med bilderna av boksidorna? Göra redigerbar text, dvs använda ett OCR-program eller använda dem som illustration i något sammanhang?
Sten
 
Jag jobbar på ett företag som digitaliserar gamla böcker och gör blädderbara versioner så att allmänheten får tillgång till dessa verk.
Kolla på www.touchandturn.com. Gå in under virtual library och kolla demos..
 
Jag brukar använda digitalkameran istället för skannern..går mycket fortare, bekvämare helt enkelt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.