Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala svartvita förstoringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Har några bilder som jag tycker gör sig utmärkt i svartvitt. Tänkte därför beställa ett par förstoringar i formatet 40x50 cm på matt papper.

Men jag tänkte först höra om det finns någon som vet vilka labb som gör detta med ett bra resultat. Har hört att det ofta blir färgstick när man beställer svartvita förstoringar från de vanliga labben. Stämmer det?

Hade annars tänkt beställa via Crimson och använda deras populära Lambdautskrifter. Vad tror ni om det?

/Joakim
 
crimson

Jag beställde svart-vita bilder från crimson, men tog den "vanliga " engångstjänsten eller vad man ska kalla den. Just storleken 30*45. De blev hur bra som helst, inget färgstick alls. Till de priserna är det mycket bra, tycker jag...
 
Kan med fördel rekommendera RP i Göteborg. Dom gjorde alla mina utställningsbilder i svart-vitt från digitala neg. Flera av dom i 50x50 storlek. Fråga efter Roger och hälsa gärna från mig.
Du hittar dom på http://www.rpdigital.se

//Leif Eliasson
 
Tack för era svar Andreas och Leif.

Finns det någon som har erfarenheter av svartvita Lambdakopior?

/Joakim
 
Jag har gjort en stor svartvit utskrift hos Fotolabo en gång, med helt OK kvalitet utan stick (se till att ha med färgprofilen bara). Det var på matt papper men det var snarare någon pearl-finnish på papperet. Finns det något plastpapper med riktigt matt yta?

Misstänker att man är begränsad till bläckstråleskrivare eller silvergelatin om man vill ha riktigt matt resultat
 
Galaxens President skrev:
Misstänker att man är begränsad till bläckstråleskrivare eller silvergelatin om man vill ha riktigt matt resultat

Ska du ha en matt yta som påminner om den som finns på silvergelatinpapper, så finns det inget RC-papper som kommer i närheten. Då är det bara utskrifter på ett riktigt bra lumppapper som gäller. Bättre DMax än på ett matt fotopapper, möjlighet att få precis den gräng (struktur) på papperet som du vill ha och betydligt bättre hållbarhet än på färgfotopapper.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.