Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital RGB till s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Det jag undrar

Nu när jag började använda mig utav min fina 10D så kom problemet det går ju inte att ställa in att man får svartvita bilder så då måste man ändra till s/v efteråt i det program man tycker är lämpligt och för min del PS 7.

Finns det några speciella tips eller saker man bör tänka på för att få det bra??

/John

i ps 7 finns det ett färdigt makro "anpassa RGB till gråskala" som arbetar med just channelmixern. den hamnar automatiskt i rakt översatta mängder i vardera färg och stannar där och låter dig finjustera så det ser mer "äkta s/v" ut innan total konvertering till gråskala.

ett litet tips som gör det hela till ett lite snabbare förlopp.

btw, när jag gör porträtt till s/v brukar jag dra mest i den gröna kanalen för att få större skillnader i gråskalorna mellan hud och läppar.

Estethia skrev:
när jag gör porträtt till s/v brukar jag dra mest i den gröna kanalen för att få större skillnader i gråskalorna mellan hud och läppar.

Har en liten fråga.

Jag har idag testat att att ställa RGB som Magnus Fröderberg rekomenderade i tråden jag hänvisade till tidigare. Hans förslag var "röd 60, grön 30, blå 10. Sedan testade jag Christels förslag för att slutligen använda min enkla standardmetod, lika mycket av vardera.

Detta gjorde jag på samma bild & jag är lite fundersam eftersom jag inte kan skilja dem åt, en marginell skillnad finns men den är knappt skönjbar.

Är det jag som ser dåligt eller skiljer det inte mer?

Jag brukar börja med att klicka på kanalerna så att jag ser varje kanals ljusvärden, och sedan utgå ifrån vilken kanal som ser bäst ut och vad man saknar från övriga kanaler. Ibland är en enskild kanal så bra att man inte ens behöver blanda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar