Annons

digital kvalité och förstoringar

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Under lördagen skall jag fotografera på ett bröllop. Jag vill med min digitala kamera (en "Avant" på 6.3 megapixlar (!)) kunna ta bilder som jag sedan kan framkalla och förstora upp rätt rejält. Jag kan med kameran välja mellan följande storlekar på bilden:

2816x2112
2272x1704
640x48

Vad det gäller kvalitén på bilderna kan jag välja mellan:

fine
standard
economy

Vad jag undrar är: Hur ställer jag in kameran så jag kan ta ett maximalt antal bilder med så bra kvalité som möjligt utan att det blir dåliga förstoringar?

Hoppas att en digitalnovis som jag kan få ett bra svar på denna troligtvis ganska enkla fråga.

mvh

/Lasse

Jag förstår inte alls. I din kameraväska ligger en Hasselblad och du tänker använda en digitalkompakt för bröllopsfotografering?!

2816x2112 & fine

LasseL skrev:
Under lördagen skall jag fotografera på ett bröllop. Jag vill med min digitala kamera (en "Avant" på 6.3 megapixlar (!)) kunna ta bilder som jag sedan kan framkalla och förstora upp rätt rejält. Jag kan med kameran välja mellan följande storlekar på bilden:

2816x2112
2272x1704
640x48

fine
standard
economy

Vad jag undrar är: Hur ställer jag in kameran så jag kan ta ett maximalt antal bilder med så bra kvalité som möjligt utan att det blir dåliga förstoringar?

Hoppas att en digitalnovis som jag kan få ett bra svar på denna troligtvis ganska enkla fråga.

mvh

/Lasse

Tja, det är egentligen bara en ekonomisk fråga. Digitala bilder = billigt, mellanformat = skitdyrt

/L

Det är svårt att urskilja mindre punkter än en tiondels millimeter. 2816x2112 är alltså egentligen "onödigt bra" för mindre storlekar än 20x30 cm, men du kanske vill göra delförstoringar. I allmänhet ser man stora förstoringar på längre håll, och med normalt betraktningsavstånd för en 60x80cm är det nog optikens kvalitet snarare än antal pixlar som är begränsande.

Fine-standard-economy komprimerar bilderna olika hårt, och komprimering ger alltid någon kvalitetsförlust. Jag skulle nog inte våga använda economy-läget.

Kan du inte helt enkelt låna ett extra minneskort, så att du kan fota högupplöst i fine-kvalitet hela dagen?

...men är det samma minneskort till alla kameror?

Och om jag förstår dig rätt nu. Kan jag alltså göra en förstoring på... låt oss säga 20x30 med standardinställningen och 2272x1704?

Om minnet börjar bli fullt är det troligen bättre att växla till medelkomprimering. Och som sagt, gäller för större än A4.

Det finns inte så många olika typer av minneskort. Compact Flash, Secure Digital, xD och ett par till. Det borde gå att hitta ett av rätt typ, om nu inte alla dina kompisar går på samma bröllop.

20x30 med standardinställningen och 2272x1704 går förmodligen rätt bra. (Du tror väl inte jag vågar säga något med säkerhet, om det förstör dina viktiga bilder :) ?) Det går ju att öka på antal pixlar i datorn i efterhand också, även om det naturligtvis inte ger fler detaljer i bilden.

Men ställ om till bästa kvalitet och högsta upplösning om du märker att dagens viktigaste bild är på gång. Sedan kan du ju avpassa inställningarna under dagens lopp, så att du varken får slut på minneskort eller står med lågkvalitetsbilder och halva minneskortet kvar när du är färdig.

När du beställer förstoringar, se till att labbet inte förvränger proportionerna för att "fylla ut formatet". Ett 36x24neg har proportionerna 3:2, men det har ju inte en 2272x1704bild.

Jag har ju aldrig framkallat några bilder från kameran. om jag tar bilder med minsta storlek 640x48 och ställer in på komprimeringen "economy" och sedan framkallar vanliga småbilder, blir det bra kvalité då?

...stämmer det att de flesta minneskort passar till de flesta digitalkameror?

/L

Hur stort kan man maximalt förstora 6,3 Mpixel (jag har 300D), vilket är samma som Avanten..tycker ni utan att kvalitet försämras och blir kass?

// Jocke

LasseL skrev:
Jag har ju aldrig framkallat några bilder från kameran. om jag tar bilder med minsta storlek 640x48 och ställer in på komprimeringen "economy" och sedan framkallar vanliga småbilder, blir det bra kvalité då?

...stämmer det att de flesta minneskort passar till de flesta digitalkameror?

/L

För alla glödheta: TESTA I FÖRVÄG! Tänkte du använda bröllopet som "första test"?!

Ta ett foto av ett testmotiv i morgon fredag, med alla tänkbara kombinationer. Det blir nio bilder. Leta upp en fotoaffär med snabbservice, så ser du ju kvaliteten på bilderna innan bröllopet. Nio kopior borde du få för en femtiolapp.

Äh... Har man en bladare i ryggsäcken kan man väl kosta på sig att chansa lite?Åtta rullar till Bladaren borde nog räcka. Har dessutom en småbildskamera som back up... :)

Som de gamla grekerna sa:

"ödet gynnar den väl förberedde"

Men du har rätt. Skall lämna in en testrulle i morgon...

Joakim A skrev:
Hur stort kan man maximalt förstora 6,3 Mpixel (jag har 300D), vilket är samma som Avanten..tycker ni utan att kvalitet försämras och blir kass?

// Jocke

Det beror ju lite på vad man tycker är kass, upp till 20x30 får man maxkvalité och kanske acceptabelt upp till A3 utan interpolering.

skulle personligen aldrig tulla på varesig komprimering eller storlek... Tänk om det blir årets bild ? Köp eller låna minnaskort / alt ta med en bärbar dator och ladda ut kameran. Du kan ju även rensa när det är fullt.

/Kristian

LasseL skrev:
Jag vill med min digitala kamera (en "Avant" på 6.3 megapixlar (!)) kunna ta bilder som jag sedan kan framkalla och förstora upp rätt rejält. Jag kan med kameran välja mellan följande storlekar på bilden:

2816x2112
2272x1704
640x48

fine
standard
economy

/Lasse

2816x2112 = 5947392 pixlar ca 5,6 megapixlar
2272x1704 = 3871488 pixlar ca 3,7 megapixlar
640x480 = 307200 pixlar ca 0,3 megapixlar

Att det står 6,3 megapixel på kameran verkar vara en liten överdrift. Den använder i alla fall inte alla, även om sensorn eventuellt har så många.

Hur stort man kan skriva ut är en fråga om smak, men för hålla att betraktas på nära håll har jag sett am man vill ha 10 pixlar per mm. För att se hur stort det blir så ta formatet i pixlar och dela med tio så får du bildens storlek i mm.

2816x2112 pixlar skulle då bli ca 28x21 cm
648x480 pixlar blir då ca 6,5x5 cm (inte så stort).

För stora förstoringar som man inte tittar lika nära på kan man dock ha något lägre pixeltäthet och ändå uppfatta bilden som "icke pixlig" dvs bra.

/Mikael

Hej!

Jag skulle personligen aldrig tumma på komprimering och storlek för ett bröllopsfoto (aldrig annars heller för den delen). Om du inte har kört digitalt förut, måste du nog testa kameran på liknande motiv så att du vet hur den fungerar. Speciellt en del kompakter har en tendens att ge väldigt fula skuggpartier om du drar upp ISO-talet. De kan också ge fula högdagrar om du inte passar dig för överexponering. Gör några test och se vad som duger.

En tumregel för utskrift brukar vara 300 dpi (punkter eller pixlar per tum), men lägre än det ger ofta fullt acceptabelt resultat. Jag skulle som sagt aldrig köra i lägsta storleken. Det kommer inte ens att se bra ut i 10x15-kopior.

Joakim

Man bör alltid köra högsta, upplösning då kan man klipa ut oxå. Men se bifogad bild från Colormailer.
/Leif

Bilagor

• rez_guide2.jpg
    rez_guide2.jpg
    40.3 KB · Visningar: 281
Och om det nu inte skulle räcka så kan du alltid förstora bilderna i photoshop. Trixet är att förstora i procent. Välj 110% och se till att du har valt "bicubic smoother"

du måste göra det några gånger, men spela bara in ett funktionsmakro så går det fort.

enligt boken photoshop cs för digital fotografer så kan man förstora rätt så mycket utan synbar kvalitetsförstöring.

Har testat och blev väldigt förvånad över resultatet.

lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar