Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital filterersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har tagit några rullar uppe i berg. Till min stora besvikelse blev himmeln "washed out" på de flesta bilderna. Visst borde jag ha haft ett polarisationsfilter eller ett gult sådant. Men jag hade inga. Nu undrar jag om det går att rädda bilderna i PS. Kan någon beskriva en bra teknik hur man kan framhäva den fina blå färgen med kontrastrika moln? Tack för hjälpen!

/Timour

Är det dia eller negativ? Om du använt negativ film kan du nog utan problem göra ett justeringslager med marken bortmaskad och lägga på kurvor på himlen för att plocka ut detaljer. Är det dia blir det värre.

jimh skrev:
Är det dia eller negativ? Om du använt negativ film kan du nog utan problem göra ett justeringslager med marken bortmaskad och lägga på kurvor på himlen för att plocka ut detaljer. Är det dia blir det värre.

Tack för svaret! Ja, det är negativ. Ärligt talat, är jag inte så jättehemma med PS. Jag brukar göra mindre justeringar som USM, cropping, softar bilder ibland. Kan du vänligen förklara lite mer detaljerat hur jag borde göra med kurvorna (har aldrig riktigt förstått mig på dem). Hur man enklast maskar ut marken vore också bra att veta, om det inte är för mycket begärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar