Annons

Digital "efterbelysning"

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har märkt att många digitalt tagna bilder har utfrätta högdagrar. Jag som fotar med film, negativt, kan ju efterbelysa de områdena för att få teckning i dem. Går det att göra något liknande med digitala bilder, eller får man nöja sig med de utfrätta högdagrarna, eller måste man fota om bilden om det går?

nej du måste plåta om tyvärr. är det utfrätt så saknas det teckning. det går inte att få fram nånting med efterbelysning alltså.
när man plåtar digitalt är det bra att underexponera ett halvt/ett steg, för att slippa dessa högdagrar.
tvärtom jämfört med negativ film alltså.

Nja, det är väl samma som med vanlig film om man det är "utfrätt" på ett negativ så kan man ju inte få fram detaljer i det området men man kan göra det mörkare med hjälp av efterbelysning. Samma sak med ett bildbehandlingsprogram. Problemet för mig är när man mörkar ner en färgbild i datorn så blir det neutralgrått och följer ej tex den hudtonen som man istället vill få fram lite mörkare.

Jag tror att det är bättre för färgerna ( i den måd de finns där ) attt man efterbelyser genom att markera och justera med kurvor. Men som sagt - jag tror...

mvh
peter

matnyttige skrev:
Nja, det är väl samma som med vanlig film om man det är "utfrätt" på ett negativ så kan man ju inte få fram detaljer i det området men man kan göra det mörkare med hjälp av efterbelysning. Samma sak med ett bildbehandlingsprogram. Problemet för mig är när man mörkar ner en färgbild i datorn så blir det neutralgrått och följer ej tex den hudtonen som man istället vill få fram lite mörkare.

negativ film blir inte utfrätt i samma utsträckning som digitala bilder.
det finns ett större tonomfång i film.
vad jag menar är att negativ film inte lika lätt blir utfrätt i högdagrarna som digitala bilder. var lite otydlig.. sorry. ;o)

när det väl är helt utfrätt så går det inte att efterbelysa, vare sig det är film eller digitalt.
men de digitala bilderna får lättare helt utfrätta högdagrar och man behöver alltså ständigt underexponera lite lätt (olika mycket för olika motiv.. starkt soljus behöver mer underexponering än kvällsbilder) för att sen justera bilderna upp i ett bildbehandlingsprogram.

när det blir neutralgrått vid en digital efterbelysning betyder det alltså att där inte finns nån teckning att förstärka, ingen färginformation eller liknande.
visst kan man då istället "måla" fram detaljer i bilden med tex. efterbelysningsverktyget (och även lägga på ev. färg), men det bästa är fortfarande att ständigt underexponera sina digitala bilder något, och sen justera det i tex. ps.

Estethia skrev:
när det blir neutralgrått vid en digital efterbelysning betyder det alltså att där inte finns nån teckning att förstärka, ingen färginformation eller liknande.
visst kan man då istället "måla" fram detaljer i bilden med tex. efterbelysningsverktyget (och även lägga på ev. färg), men det bästa är fortfarande att ständigt underexponera sina digitala bilder något, och sen justera det i tex. ps.
-Jo det kan finnas en svag färgad ton (alltså ej vit) som jag ej kan mörka upp utan att det syns (grå färgförskjutning) men jag ska prova med att "måla" istället.

De dyraste digitalbakstyckena har bättre tonomfång än film har jag hört. Kanske blir de digitala "svenssonkamerorna" bättre i framtiden också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar