Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diana och andra toykameras

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har plåtat några rullar svartvitt med en Dianakamera och en klubbmedlem i min lokala fotoklubb har framkallat bilderna åt mig när han ändå framkallat bilder åt sig själv. Om jag fattat rätt så har han kört mina rullar med samma kemikalier som till sina egna bilder och jag har varit väldigt nöäjd. Dessa negativ har jag skannat och det blev ju rätt bra fast jag har lite dålig utrustning. Men, så blev jag sugen att göra färgbilder med Dianakameran. Men, går detta att framkalla själv eller är det dags att börja betala för sig i fotoaffären nu? Hur brukar man göra?

Jag ser att ingen har svarat, så jag gör ett försök (med min begränsade kunskap på området).

Färgfoto - negativ eller positiv (dia) - kräver i regel en helt annan "apparat" än svart-vitt. Jag framkallar min egen s/v-film i badrummet utan problem, men färgfoto kräver fler (och giftigare?) kemikalier, uppvärmda till olika temperaturer, etc. Och jag gissar att det är rejält mycket dyrare än s/v. Jag har provat att framkalla färgnegativ i s/v framkallare (med framkallare som var 30°c, extra länge - en total chansning) och resultatet var nästintill oanvändbara negativ. Man kan prova och experimentera. Men, så klart, resultatet blir svartvita negativ!

Kort sagt: ja, lämna in färg till butik.

Det är en myt att det är närapå omöjligt att framkalla färg hemma. Det beror antagligen på att det var svårare med de kemikalier som fanns att tillgå förr. Det är inte heller oöverkomligt dyrt.

Se t.ex maktens blogg här på fotosidan eller sök i forumet så borde du hitta information :).

Jag framkallar ganska mycket färgneg hemma i badrummet.

Men uteslutande toy-cam-neg som ändå kan vara lite hursom.
Min erfarenhet är att det viktiga är att framkallaren har rätt temp, efterföljande bad kan svalna av en hel del utan påverkan.

Stabet tillexempel. När jag gick på Östra Grevie och lärde mig om färgkemi av totalnörden Günter Raud så hade vi stabiliseringen i en plastlåda. När man kört igenom filmen genom maskinen så tog vi spiralerna och satte ner i den rumstempererade stabiliseringen.

Det enda som är jobbigt med färgkem är att värma upp kemin från rumstemperatur men jag brukar tappa upp 45-50 gradigt vatten i ett kar och lägga i glasflaskorna med kemin där när jag bröjar mata på film på spiralerna och sen brukar det vara lagom när det är dags att hälla på kemin.

I dagarna ska jag testa mitt senaste experiment som jag bara läst teorier om på nätet.
Jag köper 1 literspaketen på Photax. Den bör man, enligt tetenal, blanda hela satsen av för att alla beståndsdelar ska bli rätt. Men jag gör inte av med en liter innan den blir dålig så nu har jag helt enkelt fryst in en helvliter. Det ska bli intressant att se om den överlevt det.

Köp hem en sats tetenal från photax och testa!
250 spänn för 16 färgrullar.

Slasken nästa?

Vad gör ni med förbrukade kemikalier? Häller i slasken eller toastolen? Handen på hjärtat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar