Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dialabb i sthlm!

Produkter
(logga in för att koppla)
Berätta gärna vad som är bättre ramar. Glasade ramar ska man ju inte ha för arkivering p.g.a "växthuseffekten" för bakterier. Registerpinneramar är endast bra vid ambitiösa bildspel och stereobildvisning (nog så intressant men klart över målet för 99% av bilderna). Glaslösa ramar är... glaslösa och det är inte mer med det.

Expediten på Diabolaget kunde inte förklara varför alla proffs ville ha GePe-ramar som såg ut som CS men inte gick att montera i de praktiska magasinen. Kanske du kan?

Förresten, Diabolaget ramar i CS-ramar om man ber snällt, eftersom de är Agfa-labb och Agfa har förstått att en liten skåra längs kanten på ramen inte är till någon skada.

Jag använder Gepes ramar för att tex CS-ramar är så nedrans sladdriga å jobbiga att pilla med.
Gepe är stadigare helt enkelt + att färdigmonterade CS-ramar inte går att återförsluta.

OK, sladdrigheten vet jag inte riktigt vad du menar med, men om de GePe-ramar man får på proffslabb är återförslutbara förstår jag vitsen. De diaramar man får via lokala fotobutikens enveckas-service är ju ännu sämre än CS-ramar i det avseendet. Man kan ju faktiskt pilla både ur och i bilder i CS-ramar från sidan som är markerad med en triangel, även om man inte så gärna utsätter sina bilder för den behandlingen. De brukar inte bli repade men det känns ändå som att man tar en risk.

En sista fråga innan ni märker att vi har glidit ifrån ämnet... Finns det magasin till GePe-ramar som är lika säkra och kompakta som de svindyra CS-magasinen? Jag hörde talas om någon modell men jag minns inte vad den hette.

Jag ramar själv så jag vet inte vad profflabben leverar riktigt.

Jag har aldrig hållit i CS-magasin så jag kan nog inte svara på den frågan. Använder vanliga standardmagasin.
Mina "standardmagasin" är märkta Gepe. Ingen koll vad de kostar för det är inte jag som köpt dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar