Annons

Diafilm - Vilken är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Jag har blivit nyfiken på att prova fotografera med diafilm nu. Har mest tagit S/V tidigare så jag känner mig rätt osäker på filmval.

Så jag undrar över vilken diafilm som är "bäst". Jag är fullt medveten om att det finns olika diafilmer för olika situationer.. Och att smaken är som baken :)
Men skriv gärna en rad om vilken just din favoritfilm är.

/micke
 
Du kanske ska undvika 50 asa filmerna första gången,såvida du inte är stadig på handen eller kategoriskt använder stativ,.men du får ju ta det som ett experiment,och pröva då kanske en Ektachrome 200 utan inramning, så kan du själv rama in bara dom du tyckte om.
 
ektachrome vs

Jag föredrar filmen Kodak ektachrome vs när jag fotar natur. ISO 100 tycker jag funkar bra och även om Fuji velvias(ISO 50) korn och därmed skärpa är bättre så är ISO 50 lite för lågt eftersom jag jobbar mycket handhållet. VS tecknar väldigt bra i lågdagrarna och har klara och fina färger. Att den är relativt billig är ett plus.
När det gäller porträtt har jag bra erfarenheter av ektachrome sW. Den svartvita diafilmen Agfa Scala är väldigt bra men tyvär ganska dyr.
 
MickeS skrev:
Så jag undrar över vilken diafilm som är "bäst". Jag är fullt medveten om att det finns olika diafilmer för olika situationer.. Och att smaken är som baken :)
Men skriv gärna en rad om vilken just din favoritfilm är.

Kodachrome är bäst. Den har bäst hållbarhet och är finkornigast. Det behöver ju inte innebära att att man gillar den bäst, men det är nog min favorit. Annars fotar jag med Ektachrome 64 just nu.

/Johan
 
Re: Re: Diafilm - Vilken är bäst?

J_Plupp skrev:


Kodachrome är bäst. Den har bäst hållbarhet och är finkornigast.

Kodachrome är en smärta i rumpan, som en amerikan skulle sagt. Det är ju bara Kodak själva som kan framkalla, och det kan enligt min erfarenhet ta 3 veckor...

Har man en scanner med ICE eller motsvarande (automatisk dammborttagning) kan man inte använda den finessen med Kodachrome.

Angående finkornighet kan Fuji Velvia och Provia 100F (min favorit) definitivt konkurrera.
 
tack för alla svar..
Har blivit betydligt klokare nu. Jag får prova några av dom filmer ni har rekomenderat och kanske återkomma med en bild i något album.
 
Är inte Fujis dia-filmer rätt bra också? Jag är en extrem nybörjare men jag har hört att folk har sagt så :)
 
För mig tar framkallningen av Kodachrome exakt 2 veckor om jag lämnar in filmen på en måndag, har man bråttom kan jag förstå att det inte funkar. Men jag tycker att det är helt ok, dessutom vet jag att jag kommer att kunna njuta av mina kodachromebilder om 60 år! Det tycker jag är viktigt. Jag tycker väldigt mycket om färgerna i Kodachrome 64. Tyvärr har ju Kodak slutat med Kodachrome 25 vilket var en guldfilm. Kodachrome 200 är jag lite osäker på, jag känner den helt enkelt inte. Om man väljer att pressa den framkallas den i USA istället för Schweiz.

Fast just nu har jag EPR i kameran och den skickar Kodak till Norge för framkallning.

/ Johan
 
Mycket Bra Film

Jag vill göra lite reklam för Kodaks Elite Chrome Extra Color Iso 100.

När jag var på fotomässan i Jönköping så köpte jag 6 rullar. Jag tror att jag max fått 5 dåliga bilder på alla rullarna. Jag har bara fotat i cirka 1 år. Varje gång som jag hämtat en framkallning är jag mycket förvånad att jag lyckats ta så bra bilder.

Testa den filmen och jag lovar att du inte vill ha något annat. För mig är det så i alla fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.