Annons

Diafilm på dop bra? eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
Ska plåta mitt första dop på lördag.
Fick reda på det för 5 minuter sedan och lite pirrigt då jag inte gjort det förut.

Min kund undrar om det kan funka med dia för min del...hade lite tankar på negativ film både färg svartvit , men tänkte inte på dia, har aldrig testat inomhus nån gång...
Hur funkar det? är det att rekomendera? i så falla finns det någe schysta i iso400 dia??

Har ni andra tips blir jag ju såklart grymt glad..

Funderar på omnibouncer oxå blir folk galna om man har blixt?

Rille
 
Alla filmer är fullt användbara. Sen har du väl tänkt på att det går ypperligt att låta bli blixten. Ofta så vill inte prästen att man blixtrar under själv dopet. Det finns säkert nåt fönster du kan använda som ljuskälla.
 
Dia är obra. Åtminstone om man vill nyttja det befintliga ljuset. I en kyrka finns flera problem: olika färg på ljuset från olika ljuskäller, svårt att reflektera blixtljus och mörkt.

För att inte få helt svart bakgrund bör du ha lite känsligare film, gärna 400 eller 800 asa.
En ljuskänslig diafilm har hög kontrast och är mycket känslig för rätt exponering. Med negativ kan du rädda mer.

En omnibounce har du ingen nytta av om du inte kan reflektera ljuset i taket. Det är ju svårt i de flesta kyrkor. Om du vill ha mjukt ljus får du då istället ha en softbox eller paraply som ger en större lysande yta och därmed mjukare ljus.

Jag skulle starkt avråda från diafilm, även om det går.

Om du ändå kör med diafilm måste du testa hur din kamera exponerar med blixt och diafilm. Många kameror och blixtar ger ganska mörka blixtbilder av någon anledning.
 
Vet inte men jag ska också fota första dopet på Lördag och lutar åt superia 800 eller möjligen portra 800. Ska ta bilder både i kyrkan, utanför och på tillställning efteråt och kommer inte att ha blixt till alla men i kyrkan är det nog ett måste. Kanske en snabb dia skulle vara bättre?

..såg nu att Magnus hann in före om dian så jag slopar den tanken.
 
Med andra ord tycker du att det funkar med dia typ iso 400, utan blixt, är det någon speciell dia som någon vet är trevlig.?
Kunden ska kolla med prästen hur de ser på det hela med blixt. Kan förtå att det kan vara störande, men tänkte skippa stativ. Och kunden vill ha så lite kornighet som möjligt...

Han ska förstora till ca 30*40

Rille
 
Superia och portra är inte diafilmer utn negativa.

Jag tycker fortfarande att du ska akta dig för diafilm. Det kan se helt sjukt ut om det finns konstiga ljuskällor i kyrkan. Utan blixt är du helt beroende av vad som finns och kan inte korrigera i efterhand.

En självklar motfråga är varför de vill ha diabilder. Det blir dyrare att göra kopior till släkten från dia.
 
Tack Magnus och Lotta ni e ju klippor!!

Då står jag på mig och skippar dia, pappan jag ska plåta för är reklamare och tyckte att det var smidigt med dia då de hade antagligen diascanner på jobbet..jag ska bara plåta och leverera negativ.

Blir det ok förstoringar med 800 iso?? i 30*40 minsta strl.

Jag tänkte köra småbild i kyrkan och sedan mellanformat mot väg och pro-Bljus med bauncer på gruppbilden("dopbilden".)

Tycket just att min omnibauncer direkt på blixten funkade så bra i blandljus på mässa.

Kör nog som du lotta klassiker som portra VC eller superia.

Sedan efter är det lite mingel att dokumentura.

Tack igen, återkomm gärna med fler tips Magnus och lotta.
Rille
 
Jag har koll på potra och superia är Negativa filmer e inte helt utan koll, det jag menade med det var att jag och säkert ooxå Lotta kommer att köra negativ film nån av de ovan nämda.

men får se om jag till det slänger på min blixt om prällen är med på notorna...

Vet inte varför han vill köra dia, reklamare e ett märkligt folkslag...=)Men han får ge sig..haha!

Sedan till gruppbilden är det nån som har gjort det förut? Några standard dopbildideer för gruppbilden??

Rille
 
Småbild blir det, snabbast att handskas med under tillställningen tycker jag.
Lycka till!

Förresten skrev:
Ofta så vill inte prästen att man blixtrar under själv dopet.
Är det verkligen så ofta? Jag har fått för mig att det är lite myt i att prästerna inte vill veta av blixtar och vet inte vad jag ska tro. Jag vet iaf att det är ok med blixt där jag ska fota (att den prästen godtar det alltså) och att det inte finns andra alternativ där runt dopfunten heller tyvärr...
 
Tror inte heller det, men många inne på FS verkar iaf tro det..skit samma, känner mig säker från en 1/30 sek, då är jag på bana och det blir ok skarpt.
jobbigt i kyrkor då det ofta är typ 20m i takhöjd(inte mycket att slå blixten mot), men tror jag slänger på omnibouncern, min kära vän och smackar rakt på , brukar bli mjukt och fint...Hur tänkte du göra?

Hur mycket vågar man gå fram under ceremonin tror du, man kommer att bli rejält uttittad...

Rillo
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.